eigenlijk August Friedrich Wilhelm Vordemberge, Nederlands (sinds 1950) schilder, beeldhouwer, architect, schrijver en dichter, van Duitse afkomst (Osnabrück 17 Nov. 1899), ontving zijn opleiding aan de Kunstnijverheidschool en de Technische Hogeschool te Hannover, waar hij van 1919-1935 werkzaam was. Sinds 1952 is hij docent aan de Academie van Beeldende Kunsten te Rotterdam.
In 1923 werd hij lid van Der Sturm te Berlijn, in 1924 van De Stijlgroep, terwijl hij sedert de oprichting in 1931 lid is van de „Abstraction-création” te Parijs. Tijdens Wereldoorlog II was hij uitgever van verschillende clandestiene publicaties (H. Arp, Rive de coquille, Amsterdam 1944, en een Kandinsky-album, 1945), die hij ook typografisch verzorgde.Als kunstenaar zocht hij, na een diepgaande studie van aesthetische problemen, naar de elementaire wetten der vormgeving. Sinds 1919 behoort hij tot de meest consequente vleugel der constructivisten en elementaristen.
Precisie in de uitvoering, economie van de middelen en een zeer strenge en toch poëtische accentuering zijn kenmerkend voor zijn gehele oeuvre, dat van inspirerende klaarheid tot de beschouwer spreekt als realisering van een idee, voortgekomen uit een visie.
Bibl.: Incomparable Mechanics, in: Transition, an Intern. Quarterly for Creative Experiment, no 15 (Paris 1929); Optik, die grosse Mode, in: Bauhaus, III (Dessau 1929), no 4; Millimeter und Geraden (Amsterdam 1940, gedichten); Kurt Schwitters, in: Forum, III no 12 (Amsterdam 1948); (met H. de Vries en H. L. C. Jaffé) Werkman, the Painter (Arnhem 1949, Netherlands Informative Art ed.); Zur Geschichte der Stijl-Bewegung, in: Werk no II (Winterthur 1951); Elementaire krachten rondom 1900, in: Forum, VII no J2 (Amsterdam 1952).
Lit.: E. Kallai, Vision und Formgesetz, im: Blätter der Galerie F. Möller (Berlin 1930); A. Sartoris, V.-G., in: Stile futurista, I, 1 (Torino 1934); H. Buys, V.-G., in: Elseviers Maandschrift, XLIII (1939); V.-G. époque néerlandaise, préf. p. H.
Arp (Amsterdam 1949, met biografie en bibliografie); Onze peintres vus par Arp (Zürich 1949); F. Roh, Arbeiten von V. G., in: Werk no 4 (Winterthur 1950); T. Maldonado, V. G. y el tema de la pureza, in: Nueva vision no 2/3 (Buenos Aires 1953).