Winkler Prins Encyclopedie

E. de Bruyne, G.B.J. Hiltermann en H.R. Hoetink (1947)

Gepubliceerd op 18-10-2023

Hans MULTSCHER

betekenis & definitie

Duits beeldhouwer en schilder (Reichenhofen bij Leutkirch, Allgau, ca 1400 - Ulm begin 1467), werd in 1427 burger in Ulm, waar hij bijna 40 jaren lang de beeldhouwkunst in Zwaben beheerste. In zijn jeugd moet hij de Bourgondisch-Nederlandse kunst hebben leren kennen.

Het vroegste gemerkte werk is een door Konrad Karg in 1433 gesticht stenen wandaltaar in de munsterkerk te Ulm.Talrijke documenten zijn bewaard over zijn laat hoofdwerk, het in hout gesneden „Maria-Altar” (1I457/’58) in het raadhuis te Sterzing in Tirol (in Wereldoorlog II door Mussolini aan Göring geschonken), waarin hij zijn monumentaalrealistische figuren voorname schoonheid en rust geeft en de nadruk legt op vloeiende lijnen in beweging van lichaam en gewaden.

Hoewel Multscher in oorkonden nergens als schilder genoemd wordt, zijn 8 panelen van een altaarstuk uit 1437 met voorstellingen uit de passie van Christus en het leven van Maria, die uit Wurzach in de Allgäu naar Berlijn in het Deutsche Museum zijn gekomen, door zijn signatuur gedocumenteerd. De modelering is krachtig en hartstochtelijke spanningen zijn voelbaar.

Lit.: A. Stange, L. Moser u. H. M. (Leipzig 1922); G. Gerstenberg, H.

M. (1928); O. Fischer, in: „Pantheon” 24 (Nov.Dec. 1939)» blz. 327-33 en 351-56; G. Otto, H. M. (1939).

< >