gevestigd te Rotterdam, werd opgericht in 1883. De K.R.L., die in 1951 beschikte over een vloot van 2 passagiersschepen en 30 vrachtschepen — te zamen 365.790 ton d.w. met nog 2 motorvrachtschepen van te zamen 21.000 t. d.w. in aanbouw — oefent het scheepvaartbedrijf uit, in de eerste plaats (in samenwerking met de Stoomv.
Mij „Nederland”) voor het vervoer tussen Rotterdam (c.q. andere Westeuropese havens), Indonesië en de Straits, maar neemt ook deel in andere scheepvaartverbindingen.In samenwerking met de Stoomv. Mij „Nederland” en Leif Hoegh & Co A.S. te Oslo exploiteert zij de „Java Pacific & Hoegh Lines”, die geregelde diensten onderhouden van de Pacifickust van Canada en de V.S. naar Z.O.-Azië en van eerstgenoemde kust via het Panama-kanaal en Mexico naar Zuid- en Oost-Afrika en terug via Z.O.-Azië. Met de Stoomv. Mij „Nederland” en Alfred Holt & Co (Ned. Stoomv. Mij Oceaan) exploiteert de Koninklijke Rotterdamsche Lloyd de „Java-New York Lijn”, een geregelde dienst van de Golf van Mexico en de oostkust van de V.S. en Canada via het Suez-kanaal naar Indonesië en de Straits v.v.
Onder de naam „Ned. Lloyd Line” heeft de Koninklijke Rotterdamsche Lloyd met de Stoomv. Mij Nederland een maandelijkse dienst van de Golf van Mexico en de oostkust van de V.S. naar de Middellandse Zee en via het Suez-kanaal naar de Perzische Golf, Pakistan en India.
De Koninklijke Rotterdamsche Lloyd neemt met ƒ 4.992.000,− aandelen deel in de Ver. Nederlandsche Scheepvaart Mij en bezit ook alle (ƒ 1,5 millioen) aandelen der N.V. Ned.-Indische Scheepvaartetablissementen te Rotterdam.
Gedurende Wereldoorlog II verloor de Koninklijke Rotterdamsche Lloyd 3 passagiersschepen en 16 vrachtschepen, te zamen metende 209.000 t. d. w. Ter financiering van de aankoop van nieuwe schepen heeft de Koninklijke Rotterdamsche Lloyd van de International Bank for Reconstruction and Development te Washington een dollarlening gekregen, welke eind 1951 nog $ 2.800.000,- bedroeg. 20 Sept. 1948 werd het praedicaat „Koninklijke” verleend.
MR J. VAN GALEN