Winkler Prins Encyclopedie

E. de Bruyne, G.B.J. Hiltermann en H.R. Hoetink (1947)

Gepubliceerd op 28-01-2023

Francesco LAURANA

betekenis & definitie

Italiaans beeldhouwer (Lo Vrana bij Zara ca 1423 - Avignon vóór 12 Mrt 1502), kwam uit Dalmatië en werkte aan verschillende hoven in Italië en Zuid-Frankrijk. Hij wordt voor het eerst vermeld in 1458 bij de bouw van de triomfpoort van het kasteel te Napels, waar hij reliëfs maakte.

In Zuid-Frankrijk werkte hij als medailleur aan het hof van koning René van 14611466. In 1468 ging hij naar Sicilië, waar hij behalve de buste van Eleonora van Axagon (Palermo, mus.) en o.a. de madonna van Noto, de frontdecoratie van de kapel Mastrantonio in de kerk van San Francesco te Palermo maakte (1468-’69), voorts Madonnabeelden, waarvan één gesigneerd (S. M. della Neve, Palermo). W. von Bode heeft dan in de j aren 1880-’90 een groep beschilderde marmeren vrouwenbustes op zijn naam geplaatst, waar ook de Eleonora van Aragon toe hoort, en die onderling een sterke gelijkenis hebben, door de eendere lome oogopslag en door de geringe aandacht voor de partijen van haar en kleding (Parijs, Louvre; Berlijn K. Fr. mus.). Op het laatst van zijn leven was Laurana weer in Avignon en maakte daar een reliëf met de kruisdraging voor St Didier.Lit.: W. v. Bode, Florentiner Bildhauer der Renaissance (Berlin 1902, 4de dr. 1924); P. Schubring, Italien. Plastik d. Quattrocento (Berlin 1919); G. Delogu, Ital. Bildhauerei (Zürich 1942).

< >