Schilder uit de 15de eeuw. Onder deze noodnaam heeft men een aantal schilderijen verzameld, waarvan de stijl aansluit bij die van de Van Eyck’s en van Rogier van der Weyden, doch er zich van onderscheidt door de positiviteit in de conceptie, de monumentaliteit in de figuratie, de ietwat zware uitvoering, de plastische modelering, de lichte kleurigheid.
Zijn werk heeft men gegroepeerd rondom schilderijen in het Staedel-Museum te Frankfort, afkomstig uit Flémalle bij Luik: De H. Drievuldigheid, De H. Maagd met het Kind, Veronica, De Moordenaar aan het Kruis. Vandaar uitgaande schrijft men hem de volgende voornaamste werken toe: De Boodschap, uit de verzameling van de Familie de Mérode, Brussel, waarvan De Boodschap in de Brusselse Museums slechts een navolging is, De H. Maagd met het kind (Madonna Salting) in de National Gallery Londen; De H. Barbara, Johannes de Doper met Schenker (gedat. 1438) in het Prado, Madrid. Ter wille van de plastische vorm van zijn werk hebben velen deze schilder in verband gebracht met de beeldhouwkunst te Doornik en hem vereenzelvigd met Robert Campin*. Max J. Friedländer is thans van mening dat de meester van Flémalle identiek is met Rogier van der Weyden in diens jonge tijd.PROF. DR LEO VAN PUYVELDE
Lit.: M. Houtart, Annalen Oudheidk. Congres Gent (1913) I, 35; Fr. Winkler, Der Meister von Flémalle u. R. van der Weyden (Strassburg 1913); Von Tschudi, Der Meister von Flémalle, Jahrb. Preuss. Kunsts. XIX (1898), 8, 89; E. Renders, La Solution du Problème van der Weyden, Flémalle, Campin (2 dln, Bruges 1931); M. J. Friedländer, Altn. Malerei, II (1924), XIV
(1937) î E. Michel, Oud-Holland, L (1933), 49; Gh. Tolnay, Le Maître de Flémalle et les Frères van Eyck (Bruxelles 1939).