Vlaams schilder (Borgerhout 31 Mei 1871 - Antwerpen 29 Dec. 1952), was leerling van A. de Vriendt (Academie te Antwerpen) en van Bonnat (Ecole des Beaux-Arts te Parijs), werd later leraar en directeur aan de Academie te Antwerpen. Als schilder is hij bekend om zijn voorname figurencomposities en de plafondschilderingen in de Vlaamse Opera, voorstellende De Kunst, Het Ideaal en De Hogere Vlucht.
In particuliere verzamelingen bracht hij grote decoratieve panelen aan als Le Pays des Fruits d’Or, l’Oranger, La Ronde. Hij heeft iets van het raffinement en de buitenaardsheid van Max Klinger en Gustav Klimt. Naar het voorbeeld van John Sargent plaatst hij zijn portretten en portretgroepen in zorgvuldig bewerkte interieurs. Het zijn niet alleen familiestukken, maar gedempte kleursymphonieën, die overigens namen dragen van genrestukken als Les Bulles d’Illusion, De Blauwe Distel en Appelbloesems. Er is werk van hem in de musea te Brussel, Antwerpen en in het Musée d’Art Moderne te Parijs. Hij was ook beeldhouwer en ontwierp het monument van Peter Benoit, dat, indien het uitgevoerd ware geweest, het gehele plein voor de Vlaamse Opera zou hebben gevuld. Hij werd er voor bekroond in een prijsvraag, waarbij Rodin voorzitter van de jury was. De gipsmodellen zijn door moedwil en verwaarlozing verloren gegaan.
PROF. DR J. MULS
Lit.: Jozef Muls, Melancholia (Brugge 1929); Idem, Een Eeuw Portret in België (Diest 1944).