is de naam van de oppergod in het Oudperzische godsdienstsysteem of Mazdeïsme; in Midddperzische (Sassaniedische) tijd is de naamvorm Ormoezd. De waarschijnlijkste betekenis van de naam is „de Wijze Heer”.
In de Avesta, de heilige schrift der Zoroastriërs, staat Ahoeramazda aan het hoofd van een hiërarchie van goede godheden, welke staat tegenover het leger der duistere geesten met als aanvoerder Angramainyoesj (z Ahriman). Ahoeramazda staat daar nog bijzonderlijk aan het hoofd van de Amesja-Spentas genaamde wezens. Ook de Oudperzische inscripties van Darius en andere Achaemenieden vermelden vaak Ahoeramazda als schepper van hemel en aarde en als beschermer van den koning. Intussen is het nog altijd zeer de vraag of de Achaemenieden Zoroastriërs geweest zijn: het meest waarschijnlijk is, dat Ahoeramazda ook buiten het eigenlijke Zoroastrische systeem een bij de Iraniërs van oudsher aanbeden godheid is geweest. Godsdiensthistorisch onderzoek heeft het waarschijnlijk gemaakt, dat deze godheid oorspronkelijk met den Indischen Varoena identisch is. Beide godenfiguren worden in de teksten vaak te zamen genoemd met de godheid Mitra (Mithra bij de Perzen). In de Middelperzische theologische literatuur van de Sassaniedentijd is de plaats van Ormoezd in het toenmalige godsdienstsysteem, zijn rol in de wereldschepping en wereldbehouding, enz. uitvoerig beschreven (z Mazdeïsme).