Vlaams expressionistisch schilder (Destelbergen 25 Dec. 1880), volgde te Mechelen de schildersklasse van de toenmalige directeur der Academie, J. W.
Rosier. Tijdens Wereldoorlog I onderging hij de invloed van Marinetti en ontwikkelde zich in de richting van het Futurisme. Later sloot hij zich aan bij de Antwerpse expressionnisten, van wie toen de dichter Paul van Ostayen het middelpunt was, en werkte mee aan ,,Het Overzicht”, het blad dat de abstracte kunst propageerde. Na 1922 had hij zich van alle invloeden losgemaakt en schilderde hij grote doeken met een geometrische structuur in de figuuropstelling, waar felle kleurvlakken, zonder nuancen, worden begrensd door scherpe contouren. Zijn onderwerpen koos hij uit het volksleven (De Moeder en het Kind, de Blinde Harmonicaspeler, de Wasvrouw); soms heeft zijn werk een moraliserend of hekelend karakter (de Bezetenen). Als zijn mooiste werk geldt De Zee, het portret van een moeder met drie kinderen, tegen een achtergrond van lucht en water.PROF. DR JOZEF MULS
Lit.: Michel de Ghelderode, P. de T. (Courtrai 1930); Michel Seuphor, Un Renouveau de la Peint. en Belg. flam. (Paris 1932); Hulde-album b. z. 60ste verj. (Diest 1941).