Engels romanschrijver (Berkhamstead 2 Oct. 1904), studeerde aan het Balliol College te Oxford, was als journalist eerst verbonden aan de redactiestaf van de Nottingham Guardian (1925), daarna van de Times (1926-1930). Te Oxford gevestigd deed hij vele reizen o.a. door Mexico en Liberia.
Later werd hij redacteur van The Spectator (1940-1941); van 19411944 was hij verbonden aan het ministerie van Buitenlandse Zaken. In 1942-’43 bezocht hij met een speciale opdracht West-Afrika. Zijn militant Katholicisme uit zich op een zeer karakteristieke wijze: de mens is zondig, maar heeft in zich niet alléén de zonde, echter meestal ook, hoe zwak hij zij, een zekere kracht die hem, door zijn eigen kleine of grote daden, vergiffenis of zelfs schoonheid kan verlenen. Daarvoor zijn bijv. het bewonderenswaardige boek The Power and the Glory, geschiedenis van een vervallen, maar, in de godsdienstvervolging in Mexico, heldhaftig priester, en vooral het latere The Heart of the Matter, waar de ethische les nog duidelijker wordt, ten zeerste typisch.
Zijn stijl is vol schitterende scherpte in de weergave van de menigvuldige facetten van dat centraal onderwerp: de mens, zondaar, met de mogelijkheid althans van de uiteindelijke verlossing van het kwaad. Er is iets Faust-achtig Goethiaans in die orthodoxe conceptie, die tot uiting komt niet enkel in sommige, thans wereldberoemde en door de film gepopulariseerde romans, maar ook in novellen en in fascinerende reisbeschrijvingen (Liberia, Mexico) met haar diepzinnige psychologische kijk. Het beste Engelse boek over het Londen van Wereldoorlog II is zijn The Ministry of Fear. Er is bij deze auteur, die onder meer boeiende detective-verhalen heeft geschreven, een zucht naar de terugkeer van het primitieve goede, dat is verwelkt door eeuwen van zgn. beschaving, die slechts het lelijke en brutale heeft opgeleverd. Aldus de ellendige held van England Made Me, of die van Brighton Rock.PROF. DR F. DE BACKER
Bibl. (voorn, werken): The Man within (1929); The Name of Action (1930); Rumour at Nightfall (1931); Stamboul Train (1932); It’s a Battlefield (1934); England Made Me (1935); The Basement Room (1936); A Gun for Sale (1936); Journey Without Maps (1936, over Liberia); Brighton Rock (1938); The lawless Roads, a Mexican joumey (1939, over Mexico); The Power and the Glory (1940); The Ministry of Fear (1943); The Heart of the Matter (1948); The Third Man (1950).
Lit.: Paul Rostenne, G. G., témoin des temps tragiques (Paris 1949)