Antonio Allegri genaamd, Italiaans schilder (Correggio ca 1488-5 Mrt 1534), leerling van Bianchi Ferrari te Modena, heeft de invloed ondergaan van het werk van Mantegna, Lorenzo Costa en Leonardo da Vinci, terwijl er elementen in zijn buurt aanwezig zijn, ontleend aan Rafaël, Michelangelo en de Venetianen. Een zeer belangrijke factor in zijn schilderijen is de werking van het licht.
Tevens streefde hij op originele wijze naar rijkdom van compositie en naar de illusie van een grote diepte. Tussen 1522 en 1524 schilderde hij in de koepel van S. Giovanni Evangelista te Parma een Hemelvaart van Christus en tussen 1526 en ’30 in de koepel van de dom aldaar een Hemelvaart van Maria, waarbij de figuren sterk in het verkort zijn weergegeven. Het geheel draagt de indruk van een grote ruimte gevuld met licht.Bekende altaarstukken van zijn hand zijn de Madonna metS. Sebastiaan (van 1525) en de Madonna met S. Joris, de Aanbidding der Herders (de zgn Nacht) alle voor Wereldoorlog II te Dresden, de Madonna met de H. Hieronymus en de H.
Maria Magdalena (de zgn. Dag) te Parma, voorts ook verschillende mythologische voorstellingen enz.
Door zijn wijze van componeren en zijn clair- obscuur met zachte overgangen is Correggio een wegbereider geworden van het Barok.
Lit.: G. Gronau, Correggio (Stuttgart 1907); C. Ricci, G. (Roma 1929, Duitse uitg. I896-97); M.
Loret, C. (Warschau 1935) 5 Max Bodmer, C. und die Malerei der Emilia (Wien 1942); zie voorts: Battaglia, Bibliografia Correggiana (1929); De Vito Battaglia Silvia, Correggio Bibliografia (1934) (1161 nummers van 1528 tot 1934).