Duits ingenieur en vliegtuigconstructeur (Kempten, Allgau 14 Mei 1884), die zich speciaal heeft toegelegd op de bouw van vliegboten. In Jan. 1914 stichtte hij in samenwerking met Graf Zeppelin* de Dornier-vliegtuigfabrieken.
Talrijke vliegtuigtypen werden hier ontworpen en geconstrueerd, o.a. de bekende twaalfmotorige vliegboot Do X. De Koninklijke Marine heeft gedurende lange tijd Dorniervliegboten in gebruik gehad. Oorspronkelijk waren dit vliegboten van het type Dornier- Wal. Vooral voor het werk in de Indische Archipel waren deze vliegtuigen door hun specifieke eigenschappen uitstekend geschikt. Later (1938) werden zij vervangen door de van dezelfde fabriek afkomstige Do. 24 vliegboten. Deze vliegtuigen, die een totaal afvlieggewicht van 12 J ton hadden, waren voorzien van 3 Wright Cyclone motoren van 750 pk elk, waardoor een kruissnelheid van 125 zeemijl per uur kon worden bereikt.De bewapening bestond uit een 20 mm Hispano-Suiza-kanon in de middenkoepel en twee 7 mm mitrailleurs resp. in vóór- en staartkoepel. Verder konden in totaal 2000 kg bommen worden meegevoerd. In Wereldoorlog II vormden deze vliegboten te zamen met de Amerikaanse Catalina’s het voornaamste materieel van de Marine Luchtvaart Dienst in Ned.-Indië. Zij werden hoofdzakelijk gerategische) verkenners en hebben als zodanig zeer belangrijk werk geleverd. Ook werden diverse malen met succes bomaanvallen op Japanse zee- en landdoelen uitgevoerd (Davao, Miri Kuching, Jolo). De grote kracht van de vliegboten school in het feit, dat zij onafhankelijk van het kleine aantal vliegbases konden opereren en van aan de vijand onbekende vooruitgeschoven hulpsteunpunten af en daardoor tot verrassend optreden in staat waren.
OFF. VLIEGER I G. F. RIJNDERS