Winkler Prins Encyclopedie

E. de Bruyne, G.B.J. Hiltermann en H.R. Hoetink (1947)

Gepubliceerd op 18-10-2023

Pieter OOSTERLEE

betekenis & definitie

Nederlands opvoedkundige (Valkenburg, bij Leiden, 14 Jan. 1863 Nijmegen 5 Juni 1930), was sedert 1905 directeur van de kweekschool voor onderwijzers „De Klokkenberg” te Nijmegen en tevens regent van het aan deze school verbonden Internaat voor jongens. Hij was voorts verscheidene jaren voorzitter van de Vereniging voor Christelijke onderwijzers en lid van de Onderwijsraad.

Verschillende geschriften en veel artikelen over opvoedkundige en historische onderwerpen zagen van hem het licht. Oosterlee werd in zijn paedagogiek sterk beïnvloed door A. R. Vinet. Evenals Vinet wees hij voortdurend op de grote waarde van de gewetensvorming bij de opvoeding.Bibl.: Karaktervorming (1919); Opvoeding tot gehoorzaamheid (1920); Onze opgroeiende kinderen (1922); Vaderlandsche en Algemeene Geschiedenis (1921); Orde en tucht, belonen en straffen (1922); Over de fantasie in het kinderleven, haar waarde en haar gevaren voor onderwijs en opvoeding (1925); Wilsvorming (1928); Van kleinen en Grooten (1929); Geschiedenis van het Christelijk onderwijs (1929); Alexandre Vinet als opvoeder (1929).

< >