Winkler Prins Encyclopedie

E. de Bruyne, G.B.J. Hiltermann en H.R. Hoetink (1947)

Gepubliceerd op 28-01-2023

Jan van KRIMPEN

betekenis & definitie

Nederlandse ontwerper van lettertypen (Gouda 12 Jan. 1892), wordt tot de grootste typografen ter wereld gerekend. Aanvankelijk calligraaf, verwierf hij naam als boekbinder; ca 1917 begon hij boeken typografisch te verzorgen (Albert Besnard, sonnetten) en in 1920 bracht hij met Jan Greshoff, J.

C. Bloem en Jan van Nijlen een reeks goed verzorgde uitgaven „Palladium”. Hiermee begon een vruchtbare periode als boekverzorger. In 1925 kwam hij als typografisch medewerker bij de fa Joh. Enschedé en Zonen te Haarlem. Voor de aloude gieterij van deze firma tekende hij in 1923-1924 de Lutetia. Daarop volgde de Griekse letter Antigone en in 1929 verscheen de Romanée. De prachtige Cancelaresca kwam ca 1934, de Spectrum is in uitvoering.

De Monotype Corporation te Londen hielp hij bij een oude Van Dijck cursief een romein te snijden. In 1940 verscheen in samenwerking met de Monotype Corporation de Romulus romein en cursief, waarbij thans ook een halfvette is gevoegd. Hij verzorgde voor de fa Enschedé o.a.: gedichten en proza van Van de Woestijne; gedichten van Boutens, Werumeus Buning, Nijhoff e.a. Ook voor binnen- en buitenlandse uitgevers verzorgde hij talrijke uitgaven. Bij de in 1925, 1926, 1929, 1930, 1931, 1949, 1950 en 1951 gehouden keuze van de „50 beste boeken” waren zeer veel door van Krimpen verzorgde boeken.

Bibl.: v. Kr. publiceert weinig; o.m. Typography in Holland, in: The Fleuron VII (London 1930).

< >