bijgenaamd Mabuse, Vlaams schilder (ca 1478-1533 à ’36), het eerst vermeld in het register van het schildersgenootschap te Antwerpen in 1503, onder de naam Jennyn de Hainaut. Men gaf hem naderhand de naam Mabuse, Vlaamse vorm voor Maubeuge, waaruit de schilder afkomstig was.
In 1508 vergezelde Gossart de bastaard Philips van Bourgondië naar Italië waar hij tekeningen moest maken naar de herontdekte monumenten uit de Oudheid. Het jaar daarop was hij terug met Philip» van Bourgondië te Middelburg en volgde hem te Utrecht. Van 1516 af was hij werkzaam voor Margaretha van Oostenrijk aan het hof te Mechelen en te Brussel. Hij stierf tussen 1533 en 1536.
Verscheidene van zijn schilderijen zijn gesigneerd en dragen data. Zijn stijl wordt sterk beïnvloed door de strekkingen van zijn tijd; hij is een zoeker van nieuwe vormen, is zelfs gedeeltelijk maniërist in zijn architecturen, ornamentaties en klederdrachten, maar hij is niet een invoerder van de Italiaanse Renaissance in de oude Nederlanden. Alleen zijn streven naar monumentale vorm van zijn figuren mag beschouwd worden als een gevolg van het aanschouwen van Romeins beeldhouwwerk. Over het algemeen bewaart hij de stijl van de Vlaamse Primitieven; vooral de verzorgde uitvoering toont nog steeds verwantschap met hun werk.
Hij schilderde tal van godsdienstige en mythologische onderwerpen en vele uitstekende portretten.PROF. DR LEO VAN PUYVELDE
Lit.: E. Weiss, J. G. genannt Mabuse, sein Leben und seine Werke (Strasburg 1912) ; A. Ségard, J.
G. dit Mabuse (1923) I. F. Winkler, Die Anfänge J. G.’s, in: Preuss.
Jahrbücher (1921); M. J. Friedländer, Altnied. Malerei, vol.
VIII (Leiden 1934); G. Glück, Mabuse and the Development of the Flemish Renaissance; Art Quarterly, 1945, Spring, pp. 116-139.