eerste Zondag na Pinksteren. Aanvankelijk een Zondag zonder dienst (Dominica vacat), omdat de plechtigheden van de vorige Zaterdag tot aan de morgen hadden geduurd, werd, toen die plechtigheden vervroegd werden, ook voor deze Zondag een formulier opgesteld.
Reeds was deze door Alcuinus, leider van de Palatijnse school van Karel de Grote, aan de H. Drievuldigheid toegewijd. In de 11de eeuw komt dit feest in enkele missalen reeds voor als een definitief feest, hetgeen zich verbreidde onder invloed van Stephanus (♰ 920), bisschop van Luik. Rome wachtte nog, omdat elke Zondag feitelijk aan de H. Drievuldigheid was toegewijd. Toen de Franse paus Johannes XXII te Avignon vertoefde, heeft hij in 1334 het feest voor heel de Latijnse Kerk geldig verklaard. In de kerken der Reformatie, wordt deze Zondag meestal Trinitatiszondag genoemd en als zodanig in toenemende mate gevierd als het feest, waarmee de cyclus der grote feestdagen wordt afgesloten.DOM. A. BEEKMAN