Winkler Prins Encyclopedie

E. de Bruyne, G.B.J. Hiltermann en H.R. Hoetink (1947)

Gepubliceerd op 17-10-2024

Thomas ARNOLD

betekenis & definitie

Engels theoloog en opvoedkundige (East Cowes, Wight 13 Juni 1795 - Oxford 12 Juni 1842), „the hero of school masters”, studeerde te Oxford letteren en werd 1827 rector van de beroemde Latijnse school te Rugby on Avon, ten tijde van Elizabeth in 1567 gesticht; hij drukte als zodanig zijn stempel op het gehele opvoedingssysteem der public schools in Engeland in de 19de eeuw, die streefden naar de vorming van „Christian gentlemen”. Een van zijn beroemdste werken is de Geschiedenis van Rome naar Niebuhr (3 vols, Londen 1838-’43).

In godsdienstig opzicht conservatief, was hij een voorstander van vrij en onafhankelijk denken, wilde ook de dissenters in de Engelse kerk zien opgenomen, de Unitariërs echter uitgesloten; ook de hogescholen wilde hij voor de denkbeelden des tijds meer open zien staan. Van 1833 zijn zijn Principles of Church Reform. Hij werd 1841 Regius professor of history te Oxford.Lit.: A. P. Stanley, The Life and Correspondence of Th. A., 2 vols (London 1844, 10de dr. 1881); J. Fitch, Thomas and Matthew Arnold and their influence on English education (London 1897); J. J.

Findlay, Arnold of Rugby (Cambridge 1897); Lytton Strachey, Eminent Victorians (London 1918); A. Whitridge, Th. A. (1928).

< >