zijn in de Boeddhistische leer de 12 oorzaken van bestaan, welker begrijpen het raadsel des levens oplost, de ijdelheid van bestaan aan de dag brengt en het denkvermogen voor het Nirvana gereedmaakt. Deze 12 oorzaken vormen samen een door oorzaak en gevolg (pratityasamutpada) verbonden, aaneengeschakeld geheel.
De 12 niddna's zijn immer een geliefkoosd onderwerp Van symbolische uitbeelding geweest. De oudst bekende, helaas zeer verminkte, afbeelding komt voor op een muurschildering in de grottempels van Ajanta. Tot heden worden dergelijke afbeeldingen in Tibet en elders op perkament en zijde geschilderd. Zij vormen dan samen een bhavatcakra, een levensrad.Lit.: De la Vallée Poussin, La théorie des douze causes (Gand 1913); E. G. Th om as, The History of Buddhist Thought (London 1933); J. Gonda, Inl. tot het Indische denken (Antwerpen 1948, p. 83 vlg.).