Winkler Prins Encyclopedie

E. de Bruyne, G.B.J. Hiltermann en H.R. Hoetink (1947)

Gepubliceerd op 18-10-2023

George Frederick WATTS

betekenis & definitie

Engels schilder en beeldhouwer (Londen 23 Febr. 1817 - 1 Juli 1904), legde zich toe op portretten, landschappen en allegorische stukken. Zijn slechte gezondheid en aangeboren afkeer van schools onderwijs veroorzaakten dat hij slechts zeer korte tijd de school van de Royal Academy bezocht en verder zichzelf vormde, op het atelier van anderen en door zelfstandig te werken.

Reeds jong vatte hij grote bewondering op voor de Griekse kunst en deze voorliefde is in zijn gehele oeuvre merkbaar.Hij leefde in een tijd van belangrijke opdrachten en zijn trant van werken, die van nature meer was ingesteld op de conceptie van een groot, aesthetisch en ietwat didactisch getint geheel dan op de intimiteit van een klein kunstwerk, leende zich zeer goed om voor dergelijke openbare opdrachten in aanmerking te komen. In 1843 won hij een prijs voor de versiering van de nieuwe parlementsgebouwen, die hem in staat stelde een reis naar Italië te ondernemen. Uit die tijd dateren de eerste van zijn vele portretten van vooraanstaande personen, welke hem in later jaren en in tegenstelling tot andere aspecten van zijn werk, ook bij het nageslacht, grote vermaardheid brachten.

Tot zijn wandschilderingen behoren verder Alfred inciting his Subjects to prevent the Landing of the Danes (Hogerhuis, 1847), waarvoor hij ook met een aanzienlijke prijs in geld werd beloond; Justice, a Hemicycle of Lawgivers (Lincoln’s Inn) en Sl George overcomes the Dragon (Pari. gebouwen, 1848-53). Zijn aanbod, gratis het nieuwgebouwde Euston Station van wandschilderingen te voorzien, werd van de hand gewezen en deed destijds veel stof opwaaien. Van zijn portretten vermelden wij die van Gladstone (1858), John Stuart Mill (1874), William Morris (1880), Lord Tennyson (1882), alle in de National Portrait Gallery, Jéróme Bonaparte, de Franse minister Thiers, generaal Baden-Powell en verschillende zelfportretten. Tot zijn beeldhouwwerk behoren o.a. het grote ruiterstandbeeld, genaamd Physical Energy, dat uit bewondering voor Cecil Rhodes ten slotte geplaatst werd in de Matoppo Heuvels (repliek in Kensington Gardens), een ander bronzen ruiterstandbeeld, genaamd Hugo Lupus, in Eaton Hall (1884) en verschillende grafmonumenten, o.a. voor de dichter Tennyson (Westminster Abdij).

Lit.: G. K. Chesterton, G. F. W. (1905); Mrs. G.

F. Watts, the Life of G. F. W., 3 dln (1912); John Rothenstein, An Introduction to Eng. Painting (London 1933, 2de dr. 1947).

< >