Zwitsers-Frans tekenaar, graficus en schilder (Lausanne 10 Nov. 1859-Parijs 14 Dec. 1923), verwierf grote vermaardheid met zijn affiches en tekeningen voor geïllustreerde bladen (zie ill. Affiche I).
Hij was hoofdzakelijk autodidact. In 1882 naar Parijs vertrokken, liet hij zich in 1901 als Fransman naturaliseren. Zijn eerste bekendheid kreeg hij door zijn medewerking aan het Cabaret „Le Chat Noir” te Parijs, waarvoor hij tekeningen maakte en een grote wandschildering met katten, waarvoor hij een uitgesproken voorliefde had (kattenboek). In zijn tekeningen drukte hij, meer dan een zijner tijdgenoten, sociaal gevoel uit en mededogen met het lot van onterfden en verworpenen. Zijn karakteruitbeeldingen zijn altijd waarheidsgetrouw. Een lyrisch element en warme menselijkheid overwegen in al het werk van deze fijngevoelige kunstenaar.Hij tekende voor de „Bohème” en illustreerde in 1890 „Dans la Rue”, een uitgave van liedjes van zijn vriend Aristide Bruant, die het straatleven van Parijs bezong. Sindsdien werkte Steinlen voor vele geïllustreerde bladen. Zijn litho’s o.a. voor de „Gil Bias” bekoren mede door de fijne, frisse kleuren. Tot zijn beste werken behoren zijn sinds 1894 ontstane affiches. Na 1900 raakte zijn werk over het hoogtepunt heen, doch tijdens Wereldoorlog I ontstonden nog enige goede oorlogsprenten. Hij maakte, vooral de laatste 20 jaar van zijn leven, ook schilderijen, die echter van minder belang zijn (portret van Anatole France en de decoratieve wandschilderingen voor het café „Taverne de Paris”).
Bibl.: De Katjes, m. een inl. d. Alb. Hahn Jr (Utrecht 1930)
Lit.: S., 24 platen met medewerking en onder toezicht van den kunstenaar. Levensbeschrijving en tekst van L. Lauer (Amsterdam 1907); E. de Crauzat, l’Oeuvre gravé et lithogr. de S. (Paris 1913); C. Aveline, S., l’homme et l’oeuvre (Paris 1926).