Nederlands vliegtuigbouwer (Bloemendaal 11 Jan. 1886 - Haarlem i Juli 1946), studeerde in Luik en Antwerpen en werd in 1910 constructeur bij de Minerva-autofabriek. Toen hij de directie van deze fabriek niet kon bewegen zich op het bouwen van vliegtuigen toe te leggen, kocht de 24jarige Koolhoven een vliegtuig, behaalde zijn vliegbrevet en legde samen met de luchtvaartpionier Wijnmalen de grondslag van het latere vliegveld Soesterberg; de firma Verwey en Lugard stichtte hier de Nederlandse Maatschappij voor Luchtvaart, waarvan Koolhoven chef van de vliegschool en technisch leider werd.
Hij bouwde hier zijn FK-1 Heidevogel, het eerste vliegtuig naar Nederlands ontwerp, dat in Nederland gebouwd werd. In 1911 vertrok Koolhoven naar Engeland; voor de British Deperdussin Company, bij Armstrong-Whitworth, ontwierp hij zijn bekende FK-8 verkenner en voor de British Aerial Transport Company Ltd enkele snelle jagers en het verkeersvliegtuig FK-26. Dit was het eerste speciaal voor het luchtverkeer ontworpen vliegtuig met een cabine voor vier passagiers.In 1922 keerde Koolhoven naar Nederland terug, werkte bij de Spijker-fabriek, daarna bij de N.V. Nationale Vliegtuigindustrie in Den Haag, voor welke hij de FK-31 jager ontwierp, die in 1935 drie wereldrecords brak; ook ontstond in die jaren het driemotorige FK-33 verkeersvliegtuig voor de KLM. In 1928 stichtte Koolhoven op Waalhaven zijn eigen fabriek, die in 1934 werd omgezet in een N.V. Hier ontstonden verschillende bekende ontwerpen: FK-43 taxi- en sportvliegtuig, FK-46 lesvliegtuig, FK-50 verkeersvliegtuig, de militaire trainers FK-51, FK-52 en FK-56, het dubbelschroef-jachtvliegtuig FK-55, het jachtvliegtuig FK-58, waarvan o.a. een serie werd geleverd aan de Franse luchtmacht. Ook met verschillende andere interessante vliegtuigtypen heeft Koolhoven in binnen- en buitenland de aandacht getrokken. Zijn fabriek op het vliegveld Waalhaven werd in Mei 1940 door de Duitse bombardementen volledig vernield; het bedrijf is na Wereldoorlog II niet heropgericht.