Frans treurspeldichter (Ferté-Bernard 1534-Parijs 15 Aug. 1590), bekleedde functies bij de rechterlijke macht, overigens weet men weinig van zijn leven. Hij is beroemd om zijn acht toneelstukken die van 1585 tot 1619 ruim veertig maal te zamen herdrukt werden.
Drie van deze stukken (Porde, Cornélie, Marc-Antoine) zijn ontleend aan de Romeinse geschiedenis ten tijde van de ondergang der republiek; de schrijver wil er zijn tijdgenoten het afschrikwekkende beeld van de Romeinse burgeroorlogen voorhouden om hen tot bezinning te manen : Frankrijk wordt in de 2de helft van de 16de eeuw verscheurd door de godsdienstoorlogen. In bouw en gedachten volgt hij meest Seneca. De Griekse sagen leveren ook stof voor 3 stukken : Hippolyte, La Troade, Antigone. Dan hebben wij van hem nog een bijbels treurspel Sédécie ou lesjuifves, dat de geschiedenis van Zedekia en zijn familie na de inneming van Jeruzalem door Nebukadnezar behandelt. Ten slotte is er nog Bradamante, de eerste Franse tragi-comedie.
De stof is ontleend aan de zangen 44-46 van de Orlando furioso van Tasso. Garnier houdt van een sententieus vers zoals later Corneille en is daarin vaak gelukkig. Vooral in Les Juifves weet hij indrukwekkende stukken te geven, ook in de koren, en zijn profeet is een soms grote figuur. De handeling is echter in alle stukken zeer pover.
Wat de eenheden betreft, die van tijd wordt zorgvuldig in acht genomen, die van plaats niet.DR G. G. ELLEREROEK
Bibl.: Porcie (1568); Hippolyte (1573); Goraélie (1574); La Troade (1576); Marc-Antoine (1578); Antigone (1580); Bradamante (1582); Les juifves (1583); Œuvres (1580, 1582, 1585; nog ruim 40 herdr.tot 1619). Moderne herdr. door W. Foerster (Heilbronn 1882-’83, 4 dln), door L. Pin vert (1923,2 dln, ook de gedichten) ; herdr. v.
Les juifves bij Gamier (1927) door P. Her vier (1945) en van Bradamante (1949).
Lit.: H. Chardon; R. G., sa vie, ses poésies inédites (1905); M. S.
Bernage, Etude sur R. G. (1880); H. Räder, Die Tropen und Figuren bei R. G. (Wandsbeck 1886); H.
M. Schmidt-Wartenberg, Seneca’s influence on R. Garnier (Darmstadt 1888) ; J. Rech, Die Sentenzen und lehrhaften Stellen in den Tragödien des R.
G. (Metz 1891). Voor Bradamante: Th. Roth, Der Einflusz von Ariosts Orlando furioso auf das franz. Theater (Leipzig 1905; Münch.
Beitr. XXXIV) ; B. Georgin, Les imitations de G. dans les Juives, in: Rev. d. langues rom. LIII (1910); O. de Gourcuff, Un ami de Ronsard: R.
G. (Limoges 1924); M. A. Witherspoon, The influence of R. G. on Elizabethan drama (New Haven 1924) ; R.
Le bègue, La tragédie franç. de la Renaissance (Bruxelles 1944) ; L. Lebègue, R. G. Les Juives (Paris 1944-’45; 2 deeltjes).