is een feestelijke bijeenkomst van de inboorlingen van Australië. In tegenstelling met de initiaties worden bij deze ceremoniën ook vrouwen en niet-geïnitieerden toegelaten.
Ondanks verschillen tussen de corrobories van de eertijds over het hele werelddeel verspreide stammen, komen ze in de grond overeen.De corrobories kunnen al of niet deel uitmaken van de initiatie-plechtigheden en in het eerste geval worden naburige stammen tot bijwoning er van uitgenodigd. De zangen en pantomimen zijn eigendom van een bepaald individu, en ze gaan door erfenis over. Maar ook kunnen ze worden overgedragen aan een lid van een andere stam en in dit geval mogen ze niet meer worden opgevoerd door de stam, die ze eerst bezat. Het komt voor, dat ze daarna opnieuw worden doorgegeven, en dat ze zo in betrekkelijk korte tijd grote afstanden afleggen.
Vernieuwingen hebben plaats door lieden, die mededelen ze van de mrarts (geesten) te hebben ontvangen. Dit laatste geschiedt in een droom die voor werkelijkheid gehouden wordt, óf de betrokkenen fingeren zulk een droom.
De vernieuwing wordt echter slechts aangebracht, wanneer de oude mannen, die de autoriteiten in de stam vormen, haar hebben aanvaard.
PROF. DR J. J. FAHRENFORT
Lit.: Walter M. Roth, Ethnological Studies (1897) , Spencer and Gillen, Native Tribes of Central Australia (1899); B. Spencer, Native Tribes of the Northern Territory of Australia (1914); A. W.
Howitt, The native Tribes of S. E. Australia (1904).