Italiaans schilder en beeldhouwer (Siena 1447 - vóór 26 Nov. 1500), heeft in Siena gewerkt en was daar leerling van Vecchietta, te zamen met Francesco di Giorgio, met wie hij tot 1475 samenwerkte. Zijn beste beeldhouwwerk is de figuur van S.
Caterina in hout uitgevoerd, in de Casa di S. C. in Siena (1470), een tere, jeugdige, extatische heilige, in een in vele plooien vallend nonnengewaad, van veel meer expressie dan de, 17 jaar later ontstane, S. Caterina, in marmer, in de Dom. Hij schilderde verschillende altaarstukken en vele Madonna’s (Siena Acc.). Deze behouden het ietwat archaïserende karakter van de Siënese school, soms gecombineerd met een precieuze langgerektheid der figuren. In details blijkt soms plotseling dat de schilder ook kennis heeft genomen van de moderne tendenties, zoals die gelijktijdig te Florence worden nagestreefd (plastische vormgeving en anatomisch-juiste bouw).Lit.: P. Schubring, Italienische Plastik d. Quattrocento (Berlin 1919); K. Escher, Malerei d. Ren. in Mittel- u. UnterItaliën (Berlin 1922).