Winkler Prins Encyclopedie

E. de Bruyne, G.B.J. Hiltermann en H.R. Hoetink (1947)

Gepubliceerd op 18-10-2023

Koninklijke NEDERLANDSCHE VLIEGTUIGENFABRIEK FOKKER

betekenis & definitie

N V. (sedert 21 Juli 1949), te Amsterdam, opgericht 21 Juli 1919 ter exploitatie van de „grote ervaringen door den Heer A. H.

G. Fokker sinds 1912 in Duitsland in het bijzonder gedurende de oorlog verkregen” en om deze ervaringen voor Nederland te behouden. Bij de oprichting bedroeg het kapitaal ƒ 1 500 000, waarvan geplaatst ƒ 500 000 gewone aandelen en alle (ƒ 50000) preferente aandelen. In Mei 1937 werden ƒ 500 000 gewone aandelen ter beurze geïntroduceerd; het uitgegeven kapitaal was op ƒ 2 550 000 gebracht. Gemeld werd toen, dat de N.V. in relatie stond met de meeste Europese gouvernementen en Luchtvaartmaatschappijen en sedert haar oprichting voor rond ƒ 53 millioen had omgezet; de licentieopbrengst (in 16 landen) bedroeg ruim ƒ 2¼millioen.Gedurende Wereldoorlog II werden ƒ871 000 gewone aandelen van de erven-Fokker door de Bank der deutschen Luftfahrt overgenomen; deze kwamen na de oorlog aan de Staat. Het bedrijf was door de oorlog sterk ontredderd.

In Juli 1949 kreeg Fokker opdracht van de Nederlandse regering tot de vervaardiging van 300 in licentie te bouwen Gloster Meteor vliegtuigen (straaljagers). In dit jaar werden voorts maatregelen getroffen om het bedrijf over te brengen naar Schiphol. De personeel bezetting bestond in 1950 uit 2000 man.

Behalve de Gloster Meteor bouwt Fokker in licentie Hawker-Seafury-deklandingsvliegtuigen en vervaardigt zij Fokker S. 11 opleidingsvliegtuigen. In 1950 werden een nieuw type tweemotorig opleidingsvliegtuig Fokker S. 13 en een straalopleidingsvliegtuig Fokker S. 14 vervaardigd en beproefd.

< >