(Emile) Frans toneelschrijver (Parijs 3 Mei 1882 - 19 Febr. 1951), heeft onder invloed van Freud’s psycho-analyse alle mogelijke verdrongen gevoelens en verborgen drijfveren uit het onderbewuste van zijn figuren naar buiten gebracht, waardoor ze vaak in botsing komen met de min of meer geordende maatschappij. In zijn dramatisch zeer knappe en vaak subtiele stukken ligt een morbide element.
De troebele sfeer wordt soms nog versterkt door de exotische omgeving waarin de schrijver ze laat spelen, zoals in Le Simoun (1920), een van zijn sterkste stukken. De titel Les Ratés (1918) is karakteristiek voor bijna het gehele oeuvre.In zijn echtgenote Marie Kalff (Johanna Maria Kalff, geb. te Amsterdam 29 Juli 1874), toneelspeelster, met wie hij in 1909 trouwde, vond Lenormand een ideale vertolkster van zijn werk. Naast zijn toneelarbeid schreef hij ook fijn psychologische novellen : Le penseur et la Crétine ( 1920) ; ook reisimpressies bijv. over Nederland: Ciels de Hollande ( 1934). In Le Crépuscule du théâtre verdedigt hij het toneel tegen de film. DR R. WIARDA
Bibl.: Théâtre complet (t. I-VII, 1931; t. VIII-X, 1935-42); Le Crépuscule du théâtre (1935); Les Pitoëff, Souvenirs (1944); Une fille est une fille, roman ( 1949) ; Confessions d’un auteur dramatique (t. I, 1949) ; L’Enfant des sables (1950).
Lit.: H. Daniel Rops, Sur le théâtre d’H. R. L. (Paris 1926) ; J. Küppers, H. R. L. und seine Dramen (1938); P. Blanchart, Le Théâtre de H.-R. L.; apocalypse d’une société (1947). Over Marie Kalff: G. Kalff Jr en J. Kalff Azn, De familie Kalff (1950).