Winkler Prins Encyclopedie

E. de Bruyne, G.B.J. Hiltermann en H.R. Hoetink (1947)

Gepubliceerd op 28-12-2022

Algemene Transport-en Expeditie Onderneming Van GEND & LOOS N.V

betekenis & definitie

vindt haar oorsprong in het jaar 1796. Petrus Josephus Loos, hotelhouder te Antwerpen, begon in dat jaar een vervoerbedrijf.

Zijn zwager Joannes Baptist van Gend opende ongeveer tegelijkertijd eveneens een vervoerdienst. Toen in 1809 P. J. Loos overleed, zette zijn weduwe het bedrijf in vereniging met haar zwager voort; aldus ontstond de Koninklijke Postwagens onderneming van J.

B. van Gend en de Weduwe P. J. Loos
, welke zich belastte met het vervoer van post en personen per diligence. Toen in de 19de eeuw de spoorwegen opkwamen, zag Van Gend & Loos zich genoodzaakt verschillende lijnen op te heffen, maar tegelijkertijd wist de firma, haar taak in overeenstemming met de veranderde situatie wijzigend, tot een nauwe samenwerking met de spoorwegen te komen.

Zij werd factorij houdster van de spoorwegen voor het vervoer van bestelgoederen. De gang van zaken bleef toch verre van gunstig, zo zelfs, dat de erfgenamen er ernstig over dachten de onderneming te liquideren. Dat het niet zo ver is gekomen, is te danken aan de toenmalige chef van de exploitatie, H. Colignon.

Hij zag in, dat Van Gend & Loos moest afzien van het passagiersvervoer, maar dat op het gebied van goederen- en pakkettentransport het bedrijf nog een grote toekomst had. Hij wist, nadat hij in 1885 alleen-eigenaar van de onderneming was geworden (de naam werd toen gewijzigd in C. V. Van Gend & Loos, H.

Colignon
& Cie) Van Gend & Loos weer tot een bloeiend bedrijf op te werken. Toen in de jaren na Wereldoorlog I de Nederlandse spoorwegen een steeds toenemende concurrentie van het wegvervoer ondervonden, gingen zij zelf deelnemen aan het verkeer op de weg, waartoe in 1927 de N.V. Algemene Transport Onderneming (A.T.0.) werd opgericht. In 1928 haalden de spoorwegen de contractuele band met Van Gend & Loos nauwer aan, bij welke gelegenheid zij zich ook financieel in Van Gend & Loos interesseerden.

Het gevolg hiervan was, dat op 1 Juli 1928 de C.V. Van Gend & Loos, H. Colignon & Cie als N.V. Expeditie Onderneming Van Genet & Loos dochteronderneming van de A.T.O. werd.

Economisch en exploitatief ontstond er één bedrijf, welke toestand in 1948 juridisch werd geconsolideerd doordat beide vennootschappen werden samengesmolten tot de N.V. Algemene Transport- & Expeditie Onderneming Van Gend & Loos. Van Gend & Loos verzorgt thans de afhaal- en besteldiensten voor de Nederlandse Spoorwegen, terwijl haar factorijen tevens dienst doen als aanbrengkantoren voor door de N.S. te vervoeren zendingen. Zij treedt voorts op als zelfstandig binnenlands en internationaal vervoerder en is van oudsher expediteur. Haar wegvervoerapparaat is het grootste van Nederland.L. VAN ZWOL

Lit.: W. Visser, Honderdvijftig jaren van Gend & Loos 1796-1946 (Utrecht 1946).

< >