Het opruimen van gestrande of gezonken schepen of andere vaartuigen. In de loop der jaren zijn op de Zeeuwse stromen vele bergingswerken verricht die in sommige gevallen tot een omvangrijk bergingskarwei uit liepen.
Berging geschiedt door bergingsbedrijven die daarvoor de beschikking hebben over drijvende bokken, sleepboten en bergingsvaartuigen uitgerust met hefkranen, grijperkranen, bergingslieren, zandpompen, radar, echolood en installaties voor duikerwerkzaamheden en onderwaterbranden. Vooral na afloop van de Tweede Wereldoorlog moesten vele bergingen worden verricht o.a. van in de oorlog tot zinken gebrachte veerboten en andere schepen in de havenmonden van Vlissingen en Breskens.
Van tijd tot tijd vinden op de Zeeuwse stromen bij mist en ontij strandingen of scheepsbotsingen plaats, die noodzaken tot berging althans tot het weer spoedig vrij maken van de vaarroute. In vele gevallen kan een omhooggevaren schip met behulp van sleepboten worden vlotgetrokken, vooral als het opkomend getij daartoe meewerkt. In andere gevallen kan het een langdurige berging worden; zo strandde op 14 maart 1957 de Duitse kustvaarder ‘Achilles’ op de Westkappelse dijk. De opvarenden werden gered met het wippertoestel door vrijwilligers van de Westkappelse reddingsbrigade van de Koninklijke Z.H.R.M.
Twee dagen later werd het schip vlotgetrokken maar moest vanwege lekkage op het strand bij Zoutelande worden gezet waarbij het schip kapseisde. Na eerst weer in de normale positie te zijn gebracht kon het schip eerst op 10 mei 1957 naar Vlissingen worden gesleept.
Een ander voorbeeld is de berging van de Duitse coaster ‘Martin Lütjen’ geladen met plaatijzer. Het schip werd op 15 maart 1961in het Oostgat bij Dishoek overvaren door de 8722 ton grote ‘Scheldelloyd’, waardoor een groot gat aan bakboordzijde ontstond en het schip naar de diepte ging. De opvarenden werden gered. Met de drie drijvende bokken Arend, Condor en Walcheren werd het wrak na enkele maanden berging op 1 augustus 1961 gelicht en met drie sleepboten naar Vlissingen gesleept
Een andere en spectaculaire berging was die van het Griekse vrachtschip ‘ Attican Unity’, die geladen met chemische stoffen in de zomer van 1977 in de mond van de Westerschelde op het strand bij Cadzand terechtkwam en eerst na enige weken van intensieve berging naar Vlissingen kon worden gesleept.