bekend Amerikaans industrieel (Spring Wells, Michigan, 30 Juli 1863 - Detroit 8 Apr. 1947), zoon van een Iers emigrant en een moeder van Noors-Nederlandse afkomst, trad op 16-jarige leeftijd in dienst bij een machinefabriek te Detroit. Het ideaal van Ford was op grote schaal een auto te produceren, die practisch voor elke beurs was aan te schaffen.
In 1892 voltooide Henry Ford zijn eerste automobiel met verbrandingsmotor. In 1896 bouwde hij een verbeterd type. Ca 1900 vormde een groep speculatief aangelegde personen de Detroit Automobile Company, welke ten doel had Ford’s vinding te exploiteren. Henry Ford werd tot hoofdingenieur van het fabriekje benoemd. Diepgaand meningsverschil met de kapitaalgevers, deed Ford in Mrt 1903 uit de D.A.C. treden. Op 17 Juni 1903 stichtte hij de Ford Motor Cy (zie aldaar).
Niet alleen wist Henry Ford een uitstekende productie-organisatie op te bouwen, ook op sociaal terrein deed hij van zich spreken. Al spoedig voerde hij de 40-urige werkweek in, en betaalde hij een relatief hoog loon voor de geleverde arbeid. Hij opende ambachtsscholen, waar zijn arbeiders en hun zoons zich konden bekwamen. In Detroit stichtte hij een groot hospitaal. Hij heeft ook verschillende boeken geschreven, waarin hij zijn economische, politieke en wijsgerige opvattingen uiteenzette. Op 21 Sept. 1945 werd hij als president opgevolgd door zijn kleinzoon Henry, de oudste zoon van Ford’s enige, in 1943 overleden zoon Edsel Bryant. Ford stierf als veelvoudig millionnair.
Bibl.: The international jew (1921); My life and work (1922); Today and tomorrow (1926); My philosophy of industry (1929); Moving Forward (1931).