is een instelling, die zich belast met het aannemen en plaatsen van advertenties in dagbladen en periodieken. Zij geniet voor haar diensten een bepaalde korting van de advertentieprijs en draagt tegenover den uitgever het risico van non-betaling door een cliënt.
De dagbladuitgevers verplichten zich onderling, alleen korting te geven aan door hen „erkende” bureaux. Voorwaarden voor die erkenning zijn in hoofdzaak vakkennis, betrouwbaarheid en het nakomen van bepaalde regels, waartoe onder meer behoort, dat het advertentiebureau van de hem toegestane korting niets afstaat aan den adverteerder. Deze bepaling heeft tot doel wantoestanden te voorkomen, die vroeger het gevolg waren van de ongebreidelde concurrentiestrijd tussen de advertentiebureaux. Er bestaat een Vereeniging van Erkende Advertentiebureaux. „Service-Advertentie Bureaux” noemen zich bureaux, die voor hun clientèle desgewenst alle werkzaamheden verrichten die een reclamecampagne met zich meebrengt, waaronder vooral ook die van reclameadviseur (z reclame).