Laurana - (Francesco), geb. omstreeks 1424 in Dalmatië, overl. 1502 in Avignon. Jtaliaansch beeldhouwer, een der meest typische voorbeelden der z.g. „Wanderkünstler” die in het Quattrocento veel voorkomen. Sedert omstreeks 1452 is hij als hoofdpersoon, zoo niet als ontwerper, werkzaam aan den triumfboog van Alfons I aan het Gastel Nuovo te Napels. In 1460 werkt hij aan het hof van René van Anjou te Avignon, voornamelijk als médailleur, doch uit dien tijd zijn ook veel marmeren maskers van jonge vrouwengezichten bekend, die geheel zijn stijl verraden.
Later is hij weer te Sicilië (in Palermo zijn vele werken van hem, o. a. de reliefs in S. Francesco) en te Napels (Madonrafiguur aan het portaal van St. Barbara, 1474,) maar sinds 1476 in Frankrijk tot zijn dood toe. F. L. is voornamelijk bekend om zijn Madonnafiguren en marmeren bustes van jonge vrouwen, waarin hij zich als een fijngevoelig beeldhouwer laat kennen. Het voornaamste werk is de vroeger voor het portret van Maria Strozzi gehouden marmeren buste, die thans als het portret van een Napolitaansche prinses wordt beschouwd (Berlijn K. F. M. cat. 6i). Dergelijke precieuse werken in het Louvre, Hofmuseum te Weenen, en in de particuliere verzamelingen van M. G. Dreyfus en Mad. André te Parijs, en Mr. Breslauer in New-York.— Litt.: W. Rolfs, Franz Laurana. Berlijn 1907.
F. Burger, Francesco Laurana. Straatsburg 1907; C. v. Fabricry, Der Triumfbogen Alfons’ I am Castel Nuovo zu Neapel (Jahrb. d. Preusz. Kunstsamml. 1899); W. v. Bode. Die Italienische Plastik (Handbücher der Königl. Museen zu Berlin.); W. v. Bode, Florentiner Bildhauer der Renaissance, Hfdst. VII: Desiderio de Settignana und Francesco Laurana als Portratbildhauer und die wahre Büste der Moria Strozzi.