(1871-1932), Belgische psycholoog en pedagoog, oprichter van een instituut voor abnormale kinderen, dat als een voorloper van de → doe-school beschouwd kan worden; Decroly ging er bij het onderwijs van uit dat de stof uit de directe omgeving van de leerling gehaald moest worden; deze kan zich over een thema uit het leven van alledag uitdrukken via de taal, via een tekening, boetseren, zingen of d.m.v. een spel. Ook bij het leren lezen ging Decroly uit van de zgn. → globale methode: de leerling begint met het lezen van hele, begrijpelijke zinnen alvorens deze te ontleden in woorden, lettergrepen en letters. →Belangstelling,Spel, Team.
Inloggen
Log hier in om direct te kunnen beginnen met schrijven.
Favorieten
Wil je dit begrip toevoegen aan je favorieten? Word dan snel vriend van Ensie en geniet van alle voordelen:
- Je eigen Ensie account
- Direct toegang tot alle zoekresultaten
- Volledige advertentievrije website
- Gratis boek cadeau als welkomstgeschenk