In onze tijd zijn zeeën en rivieren belangrijke verkeerswegen. Maar in de dagen van onze vroegste voorouders waren het onneembare barrières, die het ene land even onbereikbaar maakten voor het andere als nog altijd de maan voor de aarde onbereikbaar is.
Dat veranderde pas op het moment, dat de mens op het idee kwam een boot te bouwen.Dat idee is waarschijnlijk niet ineens gekomen. De primitieve jager die zijn prooi zag ontsnappen naar de andere oever van een rivier, moet in de hitte van de jacht op de gedachte zijn gekomen zich op een drijvende boomstam naar de andere oever te laten drijven. Veel later pas zal hij eraan gedacht hebben verscheidene van die boomstammen aan elkaar te binden - en hoe lang heeft het daarna geduurd voor iemand op het geniale idee kwam zo’n boomstam uit te hollen en er in te varen inplaats van er op? Zelfs de knapste geleerde zal het antwoord op die vraag schuldig blijven; in werkelijkheid is er niemand, die precies kan zeggen wanneer de mens voor het eerst gebruik maakte van een echte boot.
De eerste ‘boot’ zal wel een drijvende boomstam geweest zijn - maar na verloop van tijd bouwde de mens vlotten, die door middel van vaarbomen werden voortbewogen.
Later leerde de mens gebruik te maken van de wind; hij vond peddels uit en de boot ging een rol spelen bij de jacht op waterwild.
Bovendien, aan het ene einde van de wereld kan iemand op de gedachte zijn gekomen een boomstam uit te hollen, maar aan het andere eind groeiden helemaal geen bomen. En ook daar ontdekte de mens de boot; hij vlocht hem uit riet, hij maakte hem uit beenderen, die hij bespande met dierenhuiden. En zoals op die manier links en rechts in de wereld middelen werden gevonden om een boot te bouwen, zo vonden al die stammen en volkeren tegelijkertijd middelen om hun vaartuigen voort te bewegen. Ze ontdekten, dat ze ze voort konden duwen met vaarbomen; ze construeerden riemen en peddels om te roeien en tenslotte ontdekten ze hoe ze de wind konden aanwenden om snel over het water te scheren.
Tegenwoordig wemelen onze rivieren en zeeën van boten - en even groot als hun aantal is hun verscheidenheid. We roeien en zeilen nog steeds - maar daarnaast gebruiken we middelen van voortbeweging, die de eerste botenbouwers met ontzetting geslagen zouden hebben. Maar dat behoort tot de geschiedenis van het schip - en dat is een ander hoofdstuk.