MITZRAïMIETIESCH SYSTEMA, (Het) is eene der nieuwste monsterachtige verschijnselen in de Vrijmetselarij. In 1814 verbreidde men in Frankrijk, dat het van overouden, Egyptieschen oorsprong was, en zijn vroegeren hoofdzetel van Venetië en de Jonische eilanden naar Parijs had verlegd, waar dan ook op den 14en Mei een Hoofd-Kapittel werd opgerigt. Het publiek dat voor deze nieuwe leer was gekozen, verloochende ook bij deze gelegenheid zijn aard niet. Het kon dan ook de aanlokselen der (negentig) verschillende graden, waaruit dit stelsel bestaat, met al de verschillende plegtigheden, ordeskleederen, linten en sterren (reeds in de 33 Schotsche graden zoo overtalrijk en verlokkend) niet weêrstaan, en geloofde het de verzekeringen der HARAMS (zie dat Art.), dat al de stelsels, zonder onderscheid, slechts afgescheurde twijgen van hun echt Magonnieken boom waren, dat hunne eerwaardige instelling van de oude Egyptenaars afstamde, en dat te dien aanzien, oorkonden in het Chaldeeuwsch gesteld, in hunne archieven voorhanden waren, enz. enz. Het bestaat uit 90 graden, die in 4 afdeelingen, als: A.
Symboliesche; B. Philosophiesche, C. Mystieke, en D Hermetiesch-Cabbalistiesche verdeeld zijn.De benamingen dezer graden zijn de volgende:
A. Symboliesche.
1.) De Leerling. 2.) Medgezel. 3.) Meester. 4.) Geheime Meester. 5.) Volkomen Meester. 6.) Meester uit Nieuwsgierigheid. 7.) De lersche Meester. 8.) Engelsche Meester. 9.) Uitverkoren van 9.10.) Uitverkoren des Onbekenden. 11.) Uitverkoren van 15. 12.) Volkomen Uitverkoren. 13.) De Verlichte (lllustre). 14, 15 en 16.) De Drievuldigheids-Ridders. 17.) De Schot Panissière. 18.) De Schotsche Meester. 19.) Onbekende Schot der JJJ 20.) De Groot-Schot van het heilige Graf van JAKOBUS VI. 21.) De Schot van den heiligen ANDREAS. 22.) De kleine Architekt. 23.) De Groot-Architekt. 24.) De Opper-Architekt (of eigenlijk Architektuur). 25, 26 en 27.) De volkomen Architekt. 28.) De Engelsche volkomen Architekt. 29.) Verheven Schot. 30.) De Schot van Herodom. 31.) De Koninklijke Boog. 32.) De Ridder van de Koninklijke Bijl. 33.) De Ridder van de Keuze (Chevalierdu Choix), Opperhoofd van de 1e. symbolieke Serie.
B. Filozofiesche.
34. De Groot-Ridder van de Keuze. 35.) De Pruissische Ridder. 36.) De Ridder van den Tempel Professus. 37.) De Ridder van den Adelaar, of de volkomen Bouwmeester. 38.) De Ridder van den zwarten Adelaar. 39.) De Ridder van den rooden Adelaar. 40.) De Ridder van het witte Oosten. 41.) De Ridder van het Oosten. 42.) De Kommandeur van het Oosten. 43.) De Groot-Kommandeur van het Oosten. 44.) De Ridder van den Tempel. 45.) De Prins van Jeruzalem. 46.) De Ridder R. f. van Kilwinn. en Herod. 47.) De Ridder van het Westen. 48.) De verheven Filozoof. 49.) De eerste stilzwijgende Cahos. 50.) De 2e. of wijze Cahos. 51.) De Zonneridder. 52.) De Gr. Komm. der Sterren. 53.) De zeer verheven Filozoof. 54-57.) Clavis Muratorum. 58.) Echte Vrijmetselaar Adept (vrai Maçon Adepte). 59.) De Souverein Uitverkorene. 60.) De Souverein derSouvereinen. 61.) De Meester der Loges. 62.) De verheven en magtige Grootmeester der Meesters. 63.) De Ridder van Palestina. 64.) De Ridder van den witten Adelaar. 65.) De Groot-Inspekteur, of Groot-Uitverkorene KADOSCH. 66.) De Opper-Regter.
C Mystiesche.
67.) De weldadige Ridder. 68.) De Ridder van den Regenboog. 69.) De Ridder RANUKA. 70.) De zeer wijze Prins Israëliet. 71.) De Regter van het Opper-Tribunaal Talmudim. 72.) De Opper-Konsistorieraad. 73.) De Souvereine Prins HASID. 74.) De Souvereine Prins HARAM. 75, 76.) De Prins van het Tribunaal der 75 en 76 graden. 77.) De verheven, Groote, algemeene Raad der Groot-Inspekteurs, Generaal-Intendanten en Regelaars der Orde.
D Kabbalistiesche.
78.) De Souvereine Prins van den 78en graad. 79-86.) De Souvereine Prins van de Tribunalen dezer graden. 87.) De Konstitueerende Grootmeesters dezes graads. 88-90.) De Opper-Raden van dezen graad.
De Moeder-Loge is de Loge de lArc-en-ciel (de Regenboog), te Parijs. Er zijn twee ordefeesten bij de lente- en herfst-eveningen, zijnde genaamd: ontwaken en rust der natuur.
In 1805 te Milaan uitgedacht en zamengesteld, breidde het Mitzraïmietiesch stelsel zich in Italië uit, terwijl het later ook in Frankrijk, Ierland en Zwitserland werd overgeplant. Dit stelsel had zich reeds in 1817, en ook in 1821 gewend tot het Grand Orient de France, ten einde door dat Mag.-, ligchaam erkend te worden; doch is dit niet slechts geweigerd, bij besluiten van 27 December 1817 (27. 12. 5817) en van 27 Augustus 1821 (27. 6. 5821), maar is ook dat systeem onder interdict gelegd. Gedurende de maand Januarij 1818 stelde dat stelsel verschillende pogingen te werk, om zich in de Nederlanden te vestigen, hetzij door het afgeven van certifikaten, als anderszins. In dien tijd zijn er dan ook in de Mag. wereld in België vele vlugschriften, zoo ter verdediging als ter bestrijding van dat stelsel geschreven, ja zelfs hebben een groot aantal leden van het Schotsche stelsel, verlangende, om het Mag. toppunt te bereiken, door het bestijgen der 57 trappen, die nog boven hunne 33 waren, dit stelsel in den beginne met ijver aangenomen, ofschoon zij het later weder bestreden; eene handelwijze, welker reden wel niet ligt geheel ontdekt zal worden. Het Schotsche Hoofdbestuur in België heeft ook nimmer durven tegenspreken, dat het, bij behoorlijk geteekende missieve van 4 April 1818, BEDARRIDES, het hoofd des stelsels, aanvrage heeft gedaan, om gekonstitueerd te worden als Suprème Conseil General du 87e. degré. Kort daarop werden de statuten van het stelsel te Brussel gedrukt en verspreid.
Van de zijde der Schotten was men in de keuze der middelen, waarmede men later het Mitzraïmietiesch stelsel bestreed, niet zeer kiesch. Zoo had, b.v. een B., die zich buiten het verschil wilde houden, een afschrift ontvangen van het in België nog onbekend besluit van het Gr. O. de France (van 27 December 1817), en had het aan een' Br. geleend, onder uitdrukkelijke voorwaarde, van er geen ander gebruik van te maken, dan het door te lezen. In weerwil hiervan, werd het nog in denzelfden nacht nagedrukt en in grooten getale verspreid, zoodat de genoemde Br. een afdruk ontving, vóór hij weder in het bezit van zijn oorspronkelijk exemplaar was. Onder al het zonderlinge munt het meest uit het gedrag van den Generaal DAINE, die, bij zijne circulaire van 10 Augustus, als Reg.: M.: der Loge Les Amis Réunis, te Nijmegen (te vinden Annales Maçonniques, Tom. III. pag. 368-376), verklaarde, het stelsel te verlaten; welke Loge nogtans als onwettig en onregelmatig beschouwd werd, zoodat zij door het Hoofdbestuur niet geregulariseerd is geworden.
De circulaire van den H.: E.: Grootmeester Nationaal, van den 18 November 1818, op de rapporten der verschillende Groot-Dignitarissen en na gezet onderzoek te Brussel geteekend, heeft dat stelsel in het koningrijk der Nederlanden den genadeslag gegeven. In die circulaire zegt de H.: E.: Grootm. N.:, met leedwezen gezien te hebben, dat men namen van BB. had geplaatst op uitgegeven lijsten, als behoorden zij tot het stelsel, terwijl dit nogtans niet het geval was, gelijk men het even leugenachtige gerucht had trachten te verspreiden, dat ook hij het Mitzraïmietiesch stelsel was toegedaan en daarin was ingewijd. Dat hij (de Gr. M. Nat.) allen arbeid in het Mitzraïmietiesch stelsel als onwettig beschouwde, en die nooit door hem erkend zoude worden.
Deze circulaire was gecontrasigneerd door den gedep. Grootm. Nat. voor de zuidelijke Provinciën, Prins DE GAVRE. En ofschoon men nu ook wilde, dat dat stelsel desniettemin in België in het geheim zou hebben voortbestaan, zoo heeft het later daar niet weer van zich doen hooren. Dit stelsel moet nogtans niet verward worden met den Rite de Memphis, of Egyptieschen Ritus, door CAGLIOSTRO ingesteld. (Zie de Art. CAGLIOSTRO en MEMPHIS.).