Gepubliceerd op 21-06-2017

Wit

betekenis & definitie

1. de-te dood, journalistencliché voor ‘sterven door een overdosis heroïne’. Vgl. 3.

2. de-te motor, slogan waarmee melk aangepre- zen wordt. Campagnes voor het promoten van deze zuiveldrank zijn er steeds geweest. Velen kennen nog wel de Melkbrigade. In 1958 was er de reclameslogan Met een glas extra nog meer mans. In 1966 werd het met Joris Driepin ter ‘Drie glazen melk per dag’. Vier jaar later klonk de kreet nog korter: Melk moet!, en begin 1983 startte de succesvolle campagne Melk. De witte motor.

De geestelijke vaders van deze populaire reclameslogan zijn copywriter Harry Kramp en de in 1988 overleden art-director Frans Hettinga. Door het creëren van een flitsend imago wilde men het zuivelproduct vooral onder jongeren aanprijzen. Vóór de motorcampagne werd melk nog beschouwd als vloeibaar voedsel, goed voor lijf en leden. Omdat melk steeds meer terrein verloor aan de frisdranken, moest er hoognodig iets gedaan worden. Meer dan de helft van de jongeren beschouwt melk nu als een moderne drank, die je ook in discotheken kunt gebruiken. Sinds augustus 1988 is de campagne onder deze slogan gestopt. Bij reclame draait het immers in eerste instantie om het effect, en dat bleef de laatste jaren uit. Zonder Witte Motor gaat het niet. Dat heeft de melkstaking deze week nog eens bewezen. Trouw, 18/04/92

In de laatste kamer hangt een tragisch aroma van onmacht. Wie vrijwillig op het voetstuk van publieke aanbidding heeft plaatsgenomen komt daar niet makkelijk meer vanaf. Er is geen ontsnapping mogelijk. Wie is er nog geïnteresseerd? Het grauw en zijn handlangers, de verslagggevers van Nova, Avenue en De Volkskrant, komen voor Bette Midler tussen de rode rozen, voor John Clee- se in zijn zwarte vleermuizenpak en bruine Whoopie in de witte motor. (Oor, 20/02/93)

Hij geeft een voorbeeld: ‘Wat gebeurt er als jij ’s avonds een schoteltje melk voor de kat inschenkt, en je zegt: “Hier, melk, de witte motor”? Moet de bedenker van die reclametekst jou dan gaan vervolgen?’ (HP/De Tijd, 07/01/94)

Mijn volgende klus? Een casting voor Melk de Witte Motor. (Webber, juli 1995)

3. de-te sloper, ben. onder tegenstanders van harddrugs voor ‘cocaïne’. Journalistencliché. Vgl. 1,2.
4. een -te neus nemen/geven, slanguitdr. onder drugsgebruikers voor ‘cocaïne snuiven’.
5. -teflip, zie dikke/witteflip.
6. -te kip, politieagent, in het taalgebruik van de provobeweging (jaren zestig). Vgl. kip in blik; kipzonder eieren.

Dat het witte-fietsenplan voortvloeide uit milieu- activisme van het eerste uur (gericht tegen de as- faltterreur van het gemotoriseerde klootjesvolk) drong niet door, evenmin als de ludieke handreiking aan de politie via ‘het witte-kippenplan’: de witte kip (geen knuppelende agent maar een sociaal werker) is ongewapend en draagt een tas met verband, lucifers, condooms en kippeboutjes. (Vrij Nederland, 29/09/90)

Dienders werden uitgescholden voor fascisten, voor witte kippen, ze kwamen in een steeds groter isolement terecht. (Vrij Nederland, 16/07/94)

7. -te vloed, in ziekenhuizen is dit een slangben. voor de wekelijkse grote visite van artsen. Een stoet behandelaars in witte jassen loopt dan gewoonlijk langs de bedden van de patiënten.

Nog niet zo lang geleden was er om de dag witte vloed - in een gewijde stilte: als ‘professor op zaal’ was, hield iedereen zijn mond. (Vrij Nederland, 27/08/83)

’s Ochtends komt ‘de witte vloed’. Zo noemen we de delegatie witte jassen die over de afdelingen loopt. Ik hoor bij de delegatie. Bij elk bed blijven we even staan. (Lisette Lewin: Een hart van prikkeldraad, 1992)

8. zie ikzo-/bleek, zi tzie ik zo bleek.
9. zo -, -ter kan het niet, reclameslogan voor het wasmiddel Dash. Sinds 1967 als één der eerste commercials op de STER.

De presentatie van het filmpje was in handen van reclamemaker van beroep, Hans Ferrée.