Wereld betekenis & definitie

1. in de uitdr. het beste van tweewerelden: de voordelen van twee verschillende mogelijkheden, zonder dat men hoeft te kiezen voor één van beide. Uit het Engels: the best of both worlds. Cliché.

Volgens analisten zal de AEX de achterstand op Wall Street (deze en volgende week) versneld inlopen, mits de stemming in New York niet omslaat. Daar ziet het voorlopig niet naar uit, zegt een analist. ‘De inflatie blijft laag en de economie groeit door. Het beste van twee werelden.’ (Elsevier, 26/10/96)

2. al de-, informele uitroep van verbazing.
3. de- en zijn mallemoer, iedereen Jan en alleman. Informele uitdr. Vgl. geen mallemoer- naar zijn mallemoer (gaan, helpen); voor zijn mallemoers kont/reet weg.

De contouren van de nieuwe regeling zoals de NAVO in Evere die wenst, zien er zo uit: moest tot nu toe de hele wereld en z’n mallemoer worden geraadpleegd voordat er één bom naast een wapenopslagplaats mocht worden gedropt, voortaan volstaat het ja van slechts enkelen voor een luchtaanval. (Elsevier, 29/07/95)

4. De- gaat aan vlijt ten onder, titel van ongetwijfeld het populairste boek (1954) van Max Den- dermonde. Ondertussen meermaals gepersifleerd. Vooral journalisten zijn dol op deze gevleugelde uitdr.

Waar in Nederland de gemiddelde krantelezer alle irrelevante details uit het privéleven van de columnist krijgt voorgeschoteld, of hij wil of niet, maakt Lanoye zijn persoonlijke beslommeringen ondergeschikt aan zijn boodschap. Want Lanoye hééft een boodschap, en hij draagt hem uit met de vasthoudendheid en overtuigingskracht van een roedel Jehova’s getuigen. De wereld gaat aan schijnheiligheid ten onder. (De Groene Amsterdammer, 18/01/95)

5. de- van Peter Stuyvesant, cliché voor een bepaald wereldbeeld en een bepaalde mentaliteit: jong, fris, dynamisch, met veel bravoure enz. Pieter Stuyvesant was de laatste Nederlandse gouverneur (van 1647 tot 1664) van Nieuw-Nederland. De kreet wordt vnl. gebruikt als reclameslogan voor een bekend siga-rettenmerk.

In haar schoolagenda had ze een plaatje geplakt van een groepje vrolijke, jonge mensen die in felgekleurde pakken de berg af skiden. Monden wijd open van het lachen, skistokken hoera-in-de- lucht. DE WERELD VAN PETER STUYVESANT stond er met grote letters, en met wat kleinere: Jong, Dynamisch, Internationaal. (Yvonne Keuls: Meneer en mevrouw zijn gek, 1992)

Boven alles moet de luchthaven kwaliteit en glamour uitstralen. De Schiphol-gemeenschap bewaakt zorgvuldig het imago van glimmende winkels en aardige mensen. ‘De wereld van Peter Stuyvesant’, verwoordt kolonel Martin van Via- nen, districtcommandant van de Koninklijke Marechaussee het Schiphol-gevoel. ‘Klantvriendelijk, aardig.’ (Elsevier, 01/06/96)

Er zijn plannen geweest om een tweede Johnny Weismuller van hem te maken, maar daar had Louganis net te weinig acteertalent voor. In werkelijkheid valt die wereld van Peter Stuyvesant een beetje tegen. (NRC Handelsblad, 02/08/96)

6. de- voor een doedelzak aanzien, luchtvaart- slang voor ‘luchtziek zijn’.
7. je kijkt de - uit, het is mooi weer. Clichégezegde van piloten.
8. van de-, bewusteloos. Informele uitdr.