Stoomwals - In onderscheiding met de paardenwals en de motorwals gebruikt men voor het vastwalsen van wegverhardingen ook wel de st. Deze wals wordt gedreven door een stoommachine, soms een compound-machine. De st. wordt in verschillende grootte en gewicht gemaakt. Soms, als z.g. tandemwals, loopen de vooren achterwielen in dezelfde baan, terwijl bij de gewone st. van het Engelsche model de achterwielen buiten het spoor van de voorwielen loopen.
St. bestaan in gewichten van 5 tot 20 ton. Zij vinden tegenwoordig algemeen toepassing bij den aanleg van grinden steenslagwegen. Alleen voor zeer kleine werken of afgelegen plaatsen heeft de paardenwals nog haar reden van bestaan, in alle andere gevallen is toepassing der st. meer economisch te achten. Voor den aanleg van nieuwe wegen moet men het gewicht der wals niet te hoog stellen; meestal is dan 10 ton voldoende bij een breedte van 1.80 M. ; voor deklagen op bestaande wegen kan men echter de zwaardere st. met succes gebruiken. Deze hebben echter ook meestal een grootere breedte ; bij voorkeur zal de weg tweemaal de buitenwerksche walsbreedte hebben.