Oosthoek Encyclopedie

Oosthoek's Uitgevers Mij. N.V (1916-1925)

Gepubliceerd op 27-06-2020

Griffith, David Wark

betekenis & definitie

Amerikaans filmregisseur, *22.1.1875 Crestwood (Kentucky), ♱23.7.1948 Hollywood. Griffith, vanaf 1897 werkzaam als toneelspeler, ging in 1908 over naar de film.

Bij de American Biograph Company regisseerde hij in 1908 zijn eerste film The adventures of Dollie. Met cameraman Billy Bitzer ontdekte hij de elementen en de essentie van de filmische expressie. Griffith wordt veelal gezien als de uitvinder van o.a. close-up en parallelmontage; in feite was hij echter de eerste die deze techniek bewust toepaste ten behoeve van de dramatische werking. Hij bracht de voornaamste filmische uitdrukkingsmiddelen tot ontwikkeling en maakte daardoor de film los van de tot dan toe heersende toneelinvloeden. Tot zijn vertrek bij Biograph (1913) maakte hij meer dan 450 films. In Birth of a nation, dat beschouwd wordt als het hoogtepunt van zijn carrière, maakte hij gebruik van alle hem ten dienste staande technieken.

Intolerance, met vier dooreenlopende episoden, was in hoge mate complex van structuur. Zijn latere films waren eenvoudiger van opzet. Isn’t life wonderful was zijn laatste onafhankelijke produktie. Daarna, in dienst van een studio, maakte hij nog enkele films, waaronder twee met geluid. Hij introduceerde in zijn sterk romantisch getinte films een eigen type heldin van bekoorlijke schoonheid, o.a. Lillian →Gish, Blanche Sweet, Mae Marsh en Mary Pickford.

Na 1931 leefde hij vergeten op een hotelkamer. Hoewel hij van doorslaggevende betekenis was voor de ontwikkeling van de film en m.n. de montagetheorieën van b.v. Eisenstein beïnvloedde, werd hij pas aan het eind van de jaren zestig herontdekt. Films: Pippa passes (1909), The lonely villa (1909), The lonedale operator (1911), Enoch Arden (1911), The musketeers of Pig Alley (1912), Judith of Bethulia (1914), The birth of a nation (1915), Intolerance (1916), Hearts of the World (1918), A romance of happy valley (1918), True-heart Susie (1919), Broken blossoms (1919), Way down east (1920), Orphans of the storm (1921), Isn’t life wonderful (1924), Abraham Lincoln (1930), The struggle (1931).litt. I.Barry en E.Bowser, D.W.Griffith, American film master (1965); L.Gish, The movies, mr. Griffith and me (1969); L.Arvidson, When the movies were young (1969); P.O.'Dell, Griffith and the rise of Hollywood (1970); R.M.Henderson, The years at Biograph (1970); H.M.Geduld e.a., Focus on D.W.Griffith (1971); F.Silvae.a., Focus on Birth of a nation (1971); R.M.Henderson, D.W.Griffith, his life and work (1972); D.W.Griffith en J.Hart, The man who invented Hollywood, the autobiogr. of D.W.Griffith (1972); G.W.Bitzer, Billy Bitzer, his story (1973); K.Brown, Adventures with D.W. Griffith (1973); A.Slide, The Griffith actresses (1973); K.R.Niver, D.W.Griffith, his Biograph films in perspective (1974); E.Wagenknecht en A. Slide, The films of D.W.Griffith (1975).

< >