Wilbur (1867-1912) en Orville (1871-1948) Het is 14 december 1903. De gebroeders Wilbur en Orville Wright staan in de buurt van de Amerikaanse plaats Kitty Hawk gereed om de eerste proef te nemen met een door hen gebouwd vliegtuig.
De wind, die over de zandvlakte waait, is koud maar niet sterk. De broers gooien een munt op om te beslissen, wie van hen de eerste vlucht zal trachten te maken. Wilbur wint. Hij neemt in de wankele machine plaats en start de motor. Het vliegtuigje hobbelt langs de baan, die de broers tevoren hebben aangelegd, verheft zich dan aarzelend in de lucht. Er gaat echter iets fout; na 2½ seconden staat het vliegtuigje weer aan de grond. In onderling overleg besluiten Wilbur en Orville, dat deze poging niet meetelt....!Drie dagen later is het vliegtuig gereed voor een nieuwe proefneming. Ditmaal is het de beurt van Orville. De wind is nu vrij sterk: ongeveer 43 km/p. uur. De motor wordt gestart en het vliegtuig taxied opnieuw langs de primitieve startbaan. Na 12 meter verheft het zich langzaam van de grond. Terwijl Wilbur op de grond meeloopt legt de machine in 12 seconden 36 meter af.
Vliegend! De gebroeders Wright waren op die koude decemberdag niet de eersten, die zich in de lucht verhieven. Anderen waren daar al eerder in geslaagd met behulp van ballons. Maar het reizen per ballon was geen echt vliegen; het was hulpeloos ronddrijven in de lucht. Ook met zweeftoestellen had de mens al eerder korte tochten door het luchtruim gemaakt. Maar ook dit was geen echt vliegen, omdat het succes van een zweefvlucht afhankelijk was van de heersende luchtstromen. Pas de gebroeders Wright slaagden erin een vliegtuig te bouwen, dat zwaarder was dan de lucht en op eigen kracht een mens boven de grond kon brengen.
Op dezelfde dag (17 december) maakte Orville een tweede vlucht en verhief ook Wilbur zich tweemaal in de lucht. Wilbur vestigde het record van die dag: hij vloog 59 seconden en legde in die tijd een afstand af van ruim 250 m.
Wilbur en Orville Wright hadden een rijwielwerkplaats in Dalton. Hun succes was geen toeval; ze experimenteerden al jaren met hun vliegtuig en hadden uitvoerig gesproken over het falen van hun talloze voorgangers. Tenslotte werd hun moeite beloond met die eerste geslaagde vluchten in de buurt van Kitty Hawk, een plaats, die hun door weerkundigen was aangewezen als bij uitstek geschikt voor hun proeven.