Woordenboek van Populair Taalgebruik

Marc De Coster (2020-2024)

Gepubliceerd op 27-09-2020

keihard de lekkerste

betekenis & definitie

(1990+) (reclame) kretologie van de commerciële televisie-omroep Veronica. Vervangt de ondertussen gevleugelde kreet ‘je bent jong en je wilt wat*’. Keihard is een woord uit de terminologie van jongeren (Veronica's doelgroep) en laat zich moeilijk omschrijven. Het is immers van toepassing op van alles. Bijv. op het geluidsvolume van de spotjes. Deze kreet moest het totale pakket van de omroep kunnen dekken.

• Bij de nieuwe lekkere blonde stoot, die dit seizoen als Veronica-logo gaat optreden, werd de bepaald aan ferme jongens en stoere knapen toe te schrijven slogan bedacht: 'Keihard de lekkerste' - een omroep is niet lekker, meiden zijn lekker. (Trouw, 03/09/1994)
• Hilversum is het land van de superlatieven. Een omroep die zichzelf aanprijst, noemt zichzelf niet een goeie omroep, maar de `lekkerste' omroep (Veronica) of de `beste' omroep (RTL4). En niet gewóón de lekkerste of de beste, maar keihard de lekkerste, of `keihard' de beste. Iets wat goed is, is niet simpelweg goed, nee, het is rééétegoed. (Elsevier, 21/10/1994)
• Bij Veronica ligt dat anders. Ruim 20% van de mannen kiest voor de Keihard-De Lekkerste-omroep, terwijl slechts 4% van de vrouwen dat doet. (Nieuwe Revu, 26/10/1994)
• En dan: `Informatiespektakels met korte speeches, talkshows met kritische en openhartige interviews en bewust ook aandacht voor ontspanning en amusement.' Dat is toch eerder de `keihard-de-beste'-sfeer dan het oproepen van angst voor buitenlanders. (Vrij Nederland, 01/04/1995)