(Edo, Tokio, waarschijnlijk 1718 - 29 Juni 1770), is een der meest beroemde meesters van de Japanse kleurendrukkunst. Hij was een leerling van Sjigenaga, die als tekenaar van toneelspelers nog de voetsporen volgde van de meesters der Torii-school.
Uit de leerlingsperiode van Haroenoboe stammen nog enkele tweekleurendrukken in rosé en groen, doch dit eenvoudig palet schonk hem geen voldoening en wij zien het aantal der door hem gebruikte kleuren zich uitbreiden, totdat hij een polychromie bereikte, waarbij hij soms de meest felle kleuren zodanig tegen elkaar wist af te wegen, dat zij de meest kostelijke harmonie van kleuren vormen. Zeer grote waarde wordt toegekend door verzamelaars aan zevenkleurendrukken, op bijzonder fijn papier afgedrukt, waarop in tere lijnen de gracieuze ranke figuurtjes verschijnen van bekende schoonheden onder de cour-tisanes en de meisjes uit de theehuizen te Edo. Wij bezitten van Haroenoboe weinig biografische gegevens. Omtrent zijn jeugd is slechts bekend dat hij de kost verdiende met het verkopen van tandenborstels, terwijl overigens van hem slechts gezegd kan worden dat zijn beste werk geheel uit het laatste decennium van zijn leven stamt. Een van zijn beste leerlingen was Sjiba Kókan die — van Haroenoboe’s signatuur voorziene — houtsneden vervaardigde, die moeilijk van die van zijn meester zijn te onderscheiden.Lit.: J. Kurth, Harunobu (2de dr., München 1923); Edw. F. Strange, Japanese Golourprints (London 1915); F. Rumpf, Ein Beitrag zur Forschung über Suzuki Harunobu, in Ost-Asiat. Zeitschr., Neue Folge, 2de Jg, Heft 2/3, 1925.