Geefs (William), een uitstekend Belgisch beeldhouwer, geboren te Antwerpen den 10den September 1806, wijdde zich aan de kunst in zijne geboortestad en te Parijs, en vestigde zich in 1830 te Brussel, waar hij in 1845 lid werd van de Belgische Académie. Van zijne voornaamste kunstgewrochten noemen wij: Het praalgraaf van graaf Frédéric de Merode in de hoofdkerk te Brussel, — het gedenkteeken van generaal Belliard, — het monument op de Place des martyrs te Brussel, — het bronzen standbeeld van Rubens te Antwerpen , — een kansel voor de St. Pauluskerk te Luik, — het standbeeld van Keizer Karei de Groote in de kerk van St. Servaas te Maastricht, — het standbeeld van Koning Leopold op de Zuil der Constitutie te Brussel — en het monument ter eere van graaf Adolf van Nassau te Heiligerlee.
In die gewrochten openbaart Geefs de goede eigenschappen der Fransche school zonder tot hare gebreken te vervallen. In zijn Amor, — in Francesca da Rimini, — in den Lion amoureus, — en in Paul et Virginie ontwaart men voorts een diep gevoel en eene groote mate van bevalligheid. — Zijne echtgenoote Fanny Geefs, geboren Corr, heeft als genre- en portretschilderes een welverdienden roem verworven. — Zijn broeder Joseph Geefs, geboren te Antwerpen in 1810, is een leerling van den voorgaande, en werd in 1841 professor in de beeldhouwkunde aan de Académie te Antwerpen en in 1846 lid van de Belgische Académie. Van zijne kunstwerken vermelden wij het gedenkteeken van Vesalius. — Twee jongere broeders hebben zich desgelijks aan de beeldhouwkunst gewijd, namelijk Aloys Geefs, die met zijn „Stervenden Epaminondas” grooten lof verwierf en in 1841 te Parijs overleed, en Jan Geefs, die een gedenkteeken voor Dirk Maertens modelleerde, en in 1860 te Brussel stierf.