Robbert Fransen

www.businessmodelinnovatie.nl

Gepubliceerd op 18-07-2019

Sean Ellis Test

betekenis & definitie

Een simpele snelle test waarmee een startup kan bepalen of er een productmarktfit gevonden is.

De Sean Ellis-test werd in 2017 door Sean Ellis en Morgan Brown geïntroduceerd in hun boek Hacking Growth. Sean en Morgan stellen dat een productmarkfit een basisvereiste is om daadwerkelijk duurzame groei te realiseren. Er is sprake van een echte productmarktfit op het moment dat een startup het AHA-moment weet te identificeren. Het AHA-moment is het moment waarop gebruikers de bruikbaarheid van een product door hebben en de intrinsieke waarde daarvan inzien.

Om te bepalen of het product aan de basiseisen voldoet om tot het AHA-moment te komen kan de Must-have enquête toegepast worden.

De belangrijkste vraag:
Hoe teleurgesteld zou je zijn als dit product morgen niet meer zou bestaan?
a) Heel teleurgesteld
b) Enigszins teleurgesteld
c) Niet teleurgesteld (Zo nuttig is het ook weer niet)
d) N.v.t. / Ik gebruik het niet meer.

Er is sprake van een must-have status wanneer 40% van de onderzochte klanten stellen dat ze erg teleurgesteld zijn wanneer het product niet op de markt komt. Sean en Morgan ontdekte dat bedrijven die een score hoger dan 40% halen op vraag een sterk groeipotentieel hebben. Bij bedrijven die lager scoorde kwam de groei vaak veel langzamer op gang.

De Sean Ellis test wordt in de praktijk nog wel eens verkeerd toegepast. De Sean Ellis test is alleen goed toepasbaar bij een grote groep respondenten. Er zijn minimaal 100 reacties nodig op de vraag om een betrouwbaar beeld te krijgen. Minder respondenten kunnen tot misleidende signalen leiden.