Robbert Fransen

www.businessmodelinnovatie.nl

Gepubliceerd op 29-01-2018

Schaalbaar en herhaalbaar Businessmodel

betekenis & definitie

Een businessmodel waarbij het product of dienst gemakkelijk door een groot aantal klanten gebruikt kan worden zonder dat er zich knelpunten voordoen en waarbij niet voor even, maar voor een langere periode geld verdiend kan worden.

In verschillende startupliteratuur heeft men het vaak over een schaalbaar en herhaalbaar businessmodel alleen leert de praktijk dat het niet voor iedereen duidelijk is wat dit precies betekend.

Schaalbaar houdt in dat het product of dienst door een groot aantal klanten gebruikt kan worden zonder dat zich er knelpunten voordoen. Digitale producten zijn bijvoorbeeld een stuk makkelijker te schalen dan een kunstenaar die schilderijen schildert en die verkoopt.

Met herhaalbaar wordt bedoeld dat er niet voor even, maar voor een langere periode geld verdiend kan worden. Hierbij gaat het om hoe klanten verkregen, behouden en doorontwikkeld worden. Heb je het idee om een met een nieuwe gadget in te spelen op een hype? Dan is jouw idee dus niet herhaalbaar!