Robbert Fransen

www.businessmodelinnovatie.nl

Gepubliceerd op 18-07-2019

AHA-moment

betekenis & definitie

Het moment waarop gebruikers de bruikbaarheid van een product door hebben en de intrinsieke waarde daarvan inzien. Oftewel, het moment waarop er een echte productmarktfit is aangetoond.

De term AHA-moment werd in 2017 door Sean Ellis en Morgan Brown geïntroduceerd in hun boek Hacking Growth. Om het AHA-moment te identificeren is het belangrijk om te ontdekken wie de actieve gebruikers en daarmee de echte fans van het aanbod zijn. Verder is het van belang om te achterhalen hoe zij het product gebruiken en welke waarde het aanbod realiseert.

Het AHA-moment is geïdentificeerd als:
✓ De must-have status bereikt is
✓ De gebruikers de intrinsieke waarde van het product inzien
✓ Men kan argumenteren waarom het product een must-have is voor de gebruikers
✓ Men heel scherp kan aangeven voor WIE het product een must-have is

Indicatoren waaraan het AHA-moment herkend kan worden:
✓ Must-have enquête - 40% erg teleurgesteld zou zijn als het product niet meer bestaat
✓ Hoge NPS-score
✓ Hogere retentieratio dan de norm in de bedrijfstak