Scheepsmeting dient voor het bepalen der tonnenmaat of tonnage. Hiervoor wordt eerst de inhoud in M.3 van het schip onder het z.g. meetdek, d. i. bij schepen met 1 of 2 dekken het bovenste dek, bij schepen met meer dan 2 dekken het 2de van onder, berekend. Deze inhoud, gedeeld door 2,83, geeft onderdektonnenmaat. Vervolgens wordt de inhoud van het schip tusschen de dekken boven het meetdek berekend en de inhoud van gesloten opbouwingen boven het bovenste dek, uitgezonderd verschillende ruimten die daar buiten vallen.
De som van al deze inhouden in M.3, gedeeld door 2,83, geeft de bruto registertonnen. Van dezen totalen inhoud mag de inhoud van verschillende ruimten, die niet voor lading dienen of speciaal zijn ingericht, als ook bij stoomschepen een zeker bedrag voor machinekamer en ketelruim afgetrokken worden, waarna men, bij deeling door 2,83, de netto registertonnen krijgt. Een schip van 1700 ton waterverplaatsing heeft b.v. 1000 ton draagvermogen, 980 bruto reg. tonnen, 550 onderdektonnen, 360 netto registertonnen.