Marées - (Hans von), Duitsch schilder, die beschouwd wordt als de voorlooper van een moderne meer monumentale kunst; geb. 1837 te Elberfeld, gest. 1887 te Rome. Opgeleid te Berlijn bij Steffeck, te München bij Pilati, begint hij met cavallerie-onderwerpen. Een overgang tot latere richting vormt „Rustende Kurassieren” (Berlijn). Hij legt zich toe op toonschildering gelijk de oude Hollandsche meesters en bereikt in eenige schilderstukken o. a. „De Overstrooming” van 1864 meer dan de meeste Duitschers in dit opzicht.
Maar vooral de Italiaansche vroeg-Renaissance trok hem aan: hij maakt copieën van Italiaansche meesters, laat zich door hen inspireeren, zoekt ook in eigen schilderijen meer rhythmische verhoudingen te brengen, en zijn verlangen wordt een monumentale schilderkunst te scheppen. Na reizen in verschillende landen, ook reeds vroeger naar Italië en een driejarig verblijf in Berlijn en Dresden, vestigt hij zich van 1875 af in Rome, waar hij, vooral door zijn persoonlijkheid en ideeën, grooten invloed had op verschillende Duitsche kunstenaars: Feuerbach, Böcklin en vooral den beeldhouwer Hildebrand. Alleen in ’t Zoölogisch station in Napels heeft hij aan zijn verlangen voor monumentale muurschilderingen, in de bibliotheek aldaar, kunnen voldoen (schetsen en studies daarvan in Berlijn (de Roeiers) en in ’t Stedelijk museum te Elberfeld). Zijn schilderijen, waarvan eenige door eigen overschildering zijn bedorven, voorstellende ideale, mythologische en heiligenfiguren, bezitten stijleenheid: een harmonische verhouding van de lijnen van landschap en figuren in rythmischen samenhang. Ook schilderde hij eenige zeer bijzondere portretten, waaronder ’t portret van zichzelf en den schilder Lenbach. De meeste zijner schilderijen zijn in ’t museum te Schleissheim bij München en te München. Litt.: Julius MeierGraefe, H. v. M., 3 Bande, München en Leipzig (1910).