Oosthoek encyclopedie

Oosthoek's Uitgevers Mij. N.V (1916-1925)

Gepubliceerd op 17-01-2019

Anslijn

betekenis & definitie

Anslijn - (Nz. (Nicolaas), 1777—1838, te Leiden geboren, zoon van een boekbinder, later onderwijzer geworden, en als zoodanig werkzaam eerst te Amsterdam, sedert 1807 hoofdonderwijzer eener stadsarmenschool te Haarlem, eindigde zijn-leven te Alkmaar, waar Nicolaas Beets, als vertegenwoordiger zijner talrijke leerlingen, zijn begrafenis bijwoonde. Als autodidact verwierf A. heel wat kundigheden en schreef een groot aantal werkjes ten dienste van de lagere school op het gebied van taalkunde, aardrijkskunde, geschiedenis en natuurkennis. Ook gaf hij verscheidene paedagogische geschriften uit en betoonde zich daarin aanhanger, doch in geenen deele slaafsch volgeling, van Pestalozzi, wiens „Aanvankelijk onderwijs” hij vertaalde. Behalve door het ontwerpen eener nieuwe lees-leerwijze — voorloopster van de bekende methode van Prinsen — maakte A. zich vermaard als auteur van de overbekende zedekundige leesboekjes: Brave Hendrik en Brave Maria.

Zij bevatten „een kort begrip van kinderlijke zedeleer”, en „de plichten van gehoorzaamheid, van orde, van eerlijkheid, oprechtheid en zedigheid leerden wij daarin met de leesteekens eerbiedigen”. (Beets). Later werd dat „brave-Hendrik-type” een toonbeeld van onnatuur en van spreekwoordelijke verveling geacht. Toch verdient A. gewaardeerd te worden als een der grondleggers van ons nationaal onderwijs. .

< >