Natuurdiëtisten Nederland

Natuurdiëtisten Nederland is een platform, inspiratiebron en kennisinstituut over voeding, opgericht door Marijke de Waal Malefijt, klinisch werkend natuurdiëtist.

Gepubliceerd op 08-03-2021

Aubergine: bloeddrukverlager?

betekenis & definitie

Uit een studie onder 87 deelnemers bleek dat poeder, vervaardigd uit het sap van de aubergine, de bloeddruk kan verlagen. Dat komt door de aanwezigheid van de neurotransmitter acetylcholine.

Auberginepoeder heeft naast het kunnen verlagen van de bloeddruk, een positieve invloed op het mentaal welbevinden. De resultaten zijn gebaseerd op een gerandomiseerde, placebo-gecontroleerde, double blind studie uit Japan.

Krachtige antioxidanten
In de eetbare schil van de aubergines komen vele actieve plantenstoffen voor waaronder anthocyaninen, die krachtige antioxidanten zijn.
Antioxidanten beschermen weefsels en het DNA in cellen tegen vrije radicalen. Vrije radicalen zijn agressieve stoffen die in sommige gevallen schade kunnen veroorzaken aan cellen en weefsels.

Aubergines bevatten veel van de anthocyanine nasunine. Volgens onderzoek kan deze stof de oxidatie van vetten in cellen tegengaan en daarmee onze huid en hersenen jong houden. Nasunine kan ook een beschermende functie hebben voor het hart.

Nasunine bindt zich aan ijzer en verwijdert dit uit cellen. Het eten van aubergines kan dus helpen wanneer men teveel ijzer in het lichaam heeft. Als men een laag ijzergehalte heeft, mag men juist geen grote hoeveelheden voedsel consumeren dat nasunine bevat.

Nasunine helpt ook bij het transporteren van voedingsstoffen naar de cel en ook verwijdert het afvalstoffen uit het lichaam.

Nachtschade
Aubergines zijn er in vele kleuren variërend van wit, roze tot donkerpaars of een combinatie hiervan. Ze kunnen kleiner zijn dan een tomaat maar ook zo groot als een voetbal.
Aubergine of eierplant is een vruchtgroente die behoort tot de nachtschadefamilie en is dus familie van onder andere de peper, aardappel, tomaat en paprika.

Nachtschaden bevatten, naast vitaminen en mineralen, stoffen zoals tomatine, solanine, chacocine en nicotine. Dit zijn schadelijke neurotoxines (gifstoffen) die ook wel glycoalkaloïden (GA) worden genoemd. Deze stoffen kunnen een verlammende werking op het zenuwstelsel of een dempend effect op de hersenboodschappers (neurotransmitters) hebben.

Sommige mensen krijgen klachten door het eten van nachtschaden.
Klachten die kunnen optreden zijn: acute ontstekingen, darmproblemen, vermoeidheid, misselijkheid, PMS, fybromyalgie en artritis. Allergische klachten zoals (plotselinge) huiduitslag, jeuk, zwelling en eczeem worden ook vaak gezien bij het eten van de nachtschadenfamilie.

Om stapeling van GA te voorkomen is afwisselen met andere groenten zoals broccoli, sperziebonen, venkel, wortel, andijvie, boerenkool, bloemkool en witlof aan te raden.
Of nachtschaden schadelijk zijn of juist goed voor de gezondheid is afhankelijk van een aantal factoren zoals de constitutie, het huidige klachtenpatroon en hoeveel en hoe vaak iemand het eet.

Kopen en bewaren
Een aubergine hoort stevig aan te voelen en er glanzend uit te zien. Je kunt voelen of hij rijp is door er licht in te drukken. Hij is rijp als de vrucht iets meegeeft.
Bewaar ze niet in de koelkast, maar op een donkere, koele plek, dan is de aubergine 5 tot 7 dagen houdbaar. Hoe groter de pitjes in de aubergines zijn, hoe minder vers de vrucht is. Je kunt aubergines ook invriezen.
Let op dat je ze kort voor gebruik pas snijdt, want ze worden heel snel bruin.

Bereidingswijze
Was aubergines goed voor gebruik. Het is niet nodig om ze te schillen. Snijd het kroontje en een dun plakje van de onderkant af. De smaak en voedingswaarde zijn geconcentreerd in de schil en het daar direct onderliggende vruchtvlees, dus het is zonde om dat te verwijderen.

Je mag aubergine nooit rauw eten, want het bevat solanine, wat giftig is voor het menselijk lichaam. Je krijgt er al snel maag- en darmklachten van. Hoewel deze stof hittebestendig is, wordt het gehalte wel een stuk lager wanneer je de aubergine verhit. Doe dit dus altijd!
Aubergines goed verhitten, verhoogt volgens onderzoek ook nog eens de biobeschikbaarheid van de erin aanwezige antioxidanten.

Aubergine bevat van zichzelf weinig calorieën, maar het vruchtvlees werkt als een spons. Hierdoor kan de aubergine zich helemaal volzuigen met olie waardoor het een ware caloriebom wordt. Let hier dus op bij de bereiding en kies er voor om de aubergine bijvoorbeeld te grillen.

Of bestrooi gesneden aubergine eerst met wat zout en laat ze 30 minuten staan voordat je ze droog dept en bakt. Je kunt ze ook wokken of in de oven klaarmaken. Stoven is de beste bereidingswijze, omdat alleen daardoor de antioxidantenniveaus behouden blijven.

In plakken gesneden kan aubergine lasagnebladen, pizzabodem of wraps vervangen. De groente doet het ook goed in tapenade en groentensmeersels zoals baba ganoush.