Natuurdiëtisten Nederland

Natuurdiëtisten Nederland is een platform, inspiratiebron en kennisinstituut over voeding, opgericht door Marijke de Waal Malefijt, klinisch werkend natuurdiëtist.

Gepubliceerd op 31-07-2019

2019-07-31

Ontstekingen

betekenis & definitie

Een ontsteking is een lichaamsreactie op lichaamsvreemde stoffen of op weefselbeschadiging.

Het doel van een ontsteking is het herstellen van schade aan het lichaam. Sommige voedingsmiddelen laten het immuunsysteem reageren. Wanneer men langdurig dit soort voedingsmiddelen eet, kan dat een chronisch ontstekingsproces veroorzaken.

Een individueel juiste natuurlijke voeding is vrij van mogelijke voedselallergenen en bevordert de vorming van ontstekingsremmende cytokines. Cytokines zorgen voor de celcommunicatie en zijn belangrijk in het regelen van celgroei en celfunctie. Bepaalde cytokines, de macrofagen, kunnen lichaamsvreemde micro-organismen “opeten” en verder afbreken. Tevens zetten deze cytokines aan tot de aanmaak van een andere witte bloedcel, de lymfocyt. Cytokines en lymfocyten spelen een belangrijke rol bij verschillende chronische ziekten. Bij deze ziekten maakt het immuunsysteem fouten waardoor spontaan ontstekingsreacties ontstaan, zonder dat er daadwerkelijk een virus of bacterie aanwezig is. Dit wordt een auto-immuunreactie genoemd.

Cytokines worden beïnvloed door de hoeveelheid en de samenstelling van voedsel. Bestanddelen van voedsel zoals glucose, zetmeel, verzadigde vetzuren en bepaalde bereidingswijzen van voedsel werken alle ontstekingsbevorderend, terwijl vitamine D en plantenvezels ontstekingen juist remmen. O.a. vlees en pinda’s bevatten vetzuren die ontstekingsbevorderend zijn. Beperk daarom het bakken en frituren en gebruik bij deze bereidingsmethoden geen linolzuur. Dit zit o.a. in zonnebloemolie, sojaolie en sesamolie. Andere voedingstoffen die ontstekingen uitlokken, zijn verzadigde vetten en geraffineerde producten zoals witbrood, witte suiker, margarines en ander industrieel bewerkte voeding.

Cytokines komen vrij bij slaapgebrek, depressie, ontstekingsreacties, chronische stress, gebrek aan beweging, psychologische trauma’s, angststoornissen, vaccinaties en medicatie die de darmflora beïnvloedt. Ook voedselallergieën verhogen de afgifte van cytokines.

Een voedselallergie is herkenbaar aan de vorming van IgE-antilichamen en IgG-antilichamen. Normaliter worden deze gevormd als beschermingsmechanisme bij bacteriële infecties. Bij een voedingsintolerantie ontstaan IgG-antilichamen tegen diverse voedingsstoffen. Daardoor vormen zich antigeen-antilichaam-complexen die vervolgens door het lichaam worden afgebroken. Hierbij ontstaan inflammatoire stoffen, zoals prostaglandines en cytokinen. Het blijven eten van voedingsmiddelen die het immuunsysteem laten reageren, leidt er toe dat er een continue aanmaak van IgE- en IgG-antistoffen ontstaat en dit zal dan ook een chronisch ontstekingsproces veroorzaken.

Chronische laaggradige ontstekingen hebben een negatieve invloed op het functioneren van bloedvaten, immuunsysteem, spier-, vet-, zenuw- en botweefsel, kraakbeen, hersenen, darmen, hart, lever en eilandjes van Langerhans (pancreas). Daarom staan chronische laaggradige ontstekingen aan de basis van veel ziekten zoals ME/CVS, diabetes type II, Parkinson, reuma, fibromyalgie, Alzheimer, artritis, ziekte van Crohn, en slaapproblemen.

Een gezond darmmilieu voorkomt ontstekingen, daarom is het van essentieel belang mogelijke voedselallergenen te elimineren. Aan de hand van specifieke IgE- en IgG-testen kunnen voedselovergevoeligheden worden ontdekt. Met name gluten, melk, suiker, ei, vis, kippenei, vlees, noten, en sinaasappel blijken vaak allergeen. Antioxidantrijke groenten en fruit remmen ontstekingsreacties af. Ontstekingsremmende kruiden zoals gember, curcuma, rozemarijn, kamille, kruidnagel, kaneel en koriander bevatten zeer krachtige fytonutriënten die ontstekingen, pijn, zwelling en ochtendstijfheid afremmen.