Weight in motion (WIM) is een systeem waarbij door middel van meetlussen in de weg gemeten wordt of een vrachtwagen niet zwaarder is dan is toegestaan. Wanneer dit wel het geval is, wordt de vrachtwagen geregistreerd. Vervolgens kan de politie de vrachtwagen staande houden en verdere sancties bepalen.
Bij overschrijding van het maximale gewicht maken camera’s boven de weg een foto van de vrachtwagen en het kenteken. Op die manier is voor de politie duidelijk welke vrachtwagen aangehouden moet worden. Wanneer een vrachtwagen is aangehouden wordt de combinatie nog een keer gewogen op een weegbrug. Op die manier kan bepaald worden in welke mate de vrachtwagen het maximumgewicht heeft overschreden.
Wanneer er sprake is van een overschrijding van het maximumgewicht bepaalt de mate van overschrijving wat de sanctie is. Bij een kleine overschrijding geeft de politie vaak een waarschuwing af, bij een grotere overschrijding wordt er proces-verbaal opgemaakt. In het geval van ernstige overlading kan de politie ook bepalen dat de lading deels overgeladen moet worden op een andere vrachtwagen.
Het weight in motion (WIM) systeem is dus bedoeld om overlading tegen te gaan. Te zwaar beladen vrachtwagen zorgen namelijk voor schade aan het wegdek, waardoor er extra onderhoud nodig is aan het wegennet. Daarnaast is er ook een veiligheidsrisico, want in geval van overbelading neemt de remweg toe, met alle gevolgen vandien. Daarnaast wordt overlading gezien als een economisch delict, omdat de vrachtwagen meer meeneemt dan concurrenten die zich wel aan de regels houden.